ایران

همسر ابراهیم رئیسی: فقط شوهرم ویژگی های مد نظر رهبری را دارد

جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، گفته به عنوان همسر رئیس قوه قضاییه موافق حضور او در انتخابات نبوده؛ اما به عنوان یک هوادار در بین نامزدهای انتخابات، تنها کسی که ویژگی‌های مدنظر رهبر برای رییس‌جمهور را دارد، رئیسی است. بسیاری از تحلیلگران سیاسی پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ۲۸ خرداد را قطعی می دانند.

کِلمان ترم پژوهشگر فرانسوی مرکز مطالعات بین‌المللی در تفسیر وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی ایران، و احتمال روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی جناح محافظه‌کار می‌گوید: وفاداری رئیسی به سیستم در بالاترین سطح ممکن است.

این پژوهشگر فرانسوی مرکز مطالعات بین‌المللی معتقد است: رئیسی از سوی مخالفان نظام ایران به کشتاردسته‌جمعی متهم می‌شود، آن هم کشتار صدها نفر برای نجات رژیم در اواخر دهه ۱۹۸۰.

به گفته کِلمان ترم ایده معرفی رئیسی برای سازماندهی دوره انتقال است چنانچه بعد از فوت رهبر ایران که همین حالا ۸۲ سال سن دارد، مرحله انتقال قدرت بدون هیچ ریسک و شکافی در سطوح بالای نظام انجام شود و اینکه هیچ شکافی در سطوح اجرایی بالا دستی جمهوری اسلامی ایران در آماده‌سازی مرحله انتقال وجود نداشته باشد.

ناظران بسیاری مهندسی تمام عیار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را همراستا با غربالگری نظام و در پیوند با مسئله مرگ علی خامنه‌ای قدرت گرفتن مجتبی، پسر او تفسیر می کنند.

دکمه بازگشت به بالا