ایران

کرملین خبر تحویل سامانه پیشرفته ماهواره‌ای به تهران را تکذیب کرد

پس از آنکه “واشنگتن پست”، خبر تحویل سامانه ماهواره‌ای پیشرفته “کاناپوس-وی” به ایران را منتشر ساخت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با رد این گزارش، آنرا را “مزخرف” خوانده است.

گفته شده بود که این سامانه به دوربین بسیار قدرتمندی مجهز است و می‌تواند باعث تقویت توان جاسوسی ایران در ارتباط با فعالیت‌های نظامی کشورهای خاورمیانه گردد.

این روزنامه روز پنجشنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) از آغاز تمهیدات تحویل این سامانه پیشرفته ماهواره‌ای به ایران خبر داده بود.

بنگاه خبریِ “واشنگتن پست” در گزارش خود نوشته است که روسیه در حال حاضر سرگرم آموزش نیروهای سپاه برای بهره‌برداری از این سامانه ماهواره‌ای است. این روزنامه همچنین به سفر مکرر اخیر فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به روسیه اشاره کرده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آستانه دیدار و گفت‌وگوی خود با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش صحت چنین خبری را تکذیب کرده است.

دو سیاستمدار قرار است روز چهارشنبه آینده در ژنو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. پوتین گزارش “واشنگتن پست” درباره تحویل این سامانه ماهواره‌ای به ایران را “مزخرف و آشغال” توصیف کرد.

آقای پوتین اما در مصاحبه با “ان‌بی‌سی‌نیوز” درباره قصد روسیه برای ارتقای سیستم ماهواره‌ای ایران تصریح کرد: «برنامه‌هایی با ایران در رابطه با همکاری نظامی و تکنولوژی داریم، اما این‌گونه خبرها صحت ندارد».

دکمه بازگشت به بالا