ایران

نشست مجازی مخالفان حکومت با محوریت تحریم انتخابات

شماری از فعالان سیاسی مخالف حکومت ایران روز جمعه ۱۹ خرداد با برگزاری نشستی مجازی خواهان تحریم انتخابات پیش رو شدند.

این نشست با حضور شخصیت‌هایی چون رضا پهلوی، حسن شریعتمداری، اسماعیل نوری علا، فاطمه سپهری، مسیح علی‌نژاد و محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور از کشته‌شدگان آبان ۹۸ برگزار شد. همچنین محمد نوری‌زاد نیز از زندان پیامی فرستاده بود که همسر وی آن را خواند.

آقای پهلوی در این نشست با اشاره به حضور طیف‌های مختلف اپوزیسیون گفت، «اکنون هم‌میهنان ایرانی می‌بینند ما با گرایش‌های مختلف همزیستی داریم و باید روزی چنین روندی در ایران حکمفرما باشد.»

ولیعهد سابق ایران عنوان کرد، با توجه به بحرانی که ایران را فراگرفت و در همه این ۴۰ سال گذشته شاهد آن بودیم، ایجاد تشکلی از نیروهای اپوزیسیون، و به راه انداختن کمپین‌هایی مانند کمپین «رای بی‌رای» لازم است.

آقای پهلوی در ادامه اظهار داشت: «بزرگترین دشمن نظام‌های دیکتاتوری همبستگی مردم است و هیچ نیروی داخلی و خارجی در مقابل آن نمی‌تواند ایستادگی کند، اگرچه سعی خواهند کرد آن را تخریب کنند و باید هشیار بود که این اتفاق نیفتد.»

همچنین حسن شریعتمداری، دبیرکل شورای مدیریت گذار و از چهره‌های اپوزیسیون خارج از کشور در این نشست انتخابات در ایران را به «سیرک» تشبیه کرد و گفت نباید در انتخابات شرکت کرد.

وی تاکید کرد که حکومت ایران دستش به خون مردم در موارد متعدد آلوده شده و مشروعیت ندارد.

در این نشست از داخل ایران نیز سخنرانی‌هایی بودند که اسامی و تصویر برخی از آنها به خاطر ریسک‌های امنیتی منتشر نشد، اما همسر محمد نوری‌زاد مستندساز و زندانی سیاسی پیام وی از زندان را قرائت کرد که در آن می‌گوید کسانی که به پای صندوق‌های رای می‌روند «پنجه در خون و مال ناموس و آبروی» مردمی فرو می‌برند که توسط «داعشیان درنده ولایی» از پای درآمده‌اند.

وی هشدار داد که رای دادن سهیم شدن در «جنایات» جمهوری اسلامی است.

همچنین فاطمه سپهری از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای آیت‌الله علی خامنه‌ای موسوم به بیانیه ۱۴ گفت ۸۵ میلیون ایرانی توسط جمهوری اسلامی به «گروگان» گرفته شده و تا این نظام نرود، مردم در بدبختی و فقر و محرومی خواهند ماند.

وی به وضعیت «بسیار بد» زندانیان سیاسی و محرومیت‌های آنها اشاره کرد و گفت در زندان‌ها «فاجعه» اتفاق می‌افتد.

حانم سپهری افزود، مردم ایران ملت «غارت‌شده و بدبختی» است که باید دست به دست هم دهد و از دست جمهوری اسلامی خلاص شود.

ناهید بهمنی از حزب کومله نیز در این نشست گفت نباید در انتخابات شرکت کرد چون حکومت طی سال‌های گذشته از انتخابات به عنوان ابزاری برای مشروعیت نظام استفاده کرده است.

مسیح علی نژاد از کنشگران مدنی هم پیشنهاد تشکیل «شورای ملی براندازی» در خارج از ایران را داد و گفت اپوزیسیون واقعی در اعتراضاتی بود که طی سالهای ۹۶ و ۹۸ اتفاق افتاد. وی گفت جمهوری اسلامی در‌ شان مردم ایران نیست.

دکمه بازگشت به بالا