ایران

بیانیه ۸۷ کنشگر و فعال سیاسی و مدنی ایران: نه بلند و یکپارچه به انتخابات فرمایشی

امروز شنبه، ۸۷ تن از کنشگران سیاسی و مدنی داخل و خارج از ایران انتخابات پیش رو را “فرمایشی” خوانده‌اند و از مردم این کشور خواسته‌اند در آن مشارکت نکنند.

در این بیانیه آمده است این دوره از انتخابات، “بسی فراتر از مهندسی انتخابات” است. چرا که “چرخه قدرت در رقابت های درون نظام نیز مختل شده، مناظره های نامزدها با تهدید مواجه می شود، اصل بر پیروزی تضمینی قرار می گیرد و نقاب مشارکت جویی نیز کنار زده می شود،”
نویسندگان این بیانیه می‌گویند: “این امر به معنی رجعت حکومت مطلقه به وضعیت دهه ۶۰ و انتخابات تک قطبی آن دوران است. در حالیکه جامعه کنونی مدنی و سیاسی ایران و ارتباطات گسترده اجتماعی با آن دوران از اساس قابل مقایسه نیست.”

نویسندگان این بیانه خواهان عدم شرکت در “این انتخابات فرمایشی حکومت اقلیت بر اکثریت” هستند و نتایج آن را به رسمیت نمی شناسند. آنها نوشته اند “نه بلند و یکپارچه مردم ایران به نمایش انتخابات، گامی در جهت پدیدار ساختن این عزم و اراده ملی و مردمی است.

نویسندگان این بیانیه خواستار “انتخابات آزاد و عادلانه و رقابتی برای تغییر ساختارها و سیاست ها” شده‌اند.

فائزه هاشمی، از اعضای بنیان‌گذار حزب کارگزاران سازندگی و فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، از سرآمدان جمهوری اسلامی در میان امضاکنندگان است. آلان توفیقی، علی کلائی، پرویز مختاری، یاسر میردامادی، زهرا محمدی، ویدا فرهودی، منصور فرهنگ، مریم تنگستانی، هاشم خواستار، مهدی فتاپور و کاظم علمداری از دیگر امضا کنندگان این بیانیه هستند.

پیشتر فائزه هاشمی، نماینده پیشین مجلس ایران، در یک برنامه کلاب‌هاوس گفت “جمهوریت تمام شده و ما هم اکنون در دوران حکومت اسلامی هستیم. حتی اگر کسی غیر از خودشان از صندوق بیاید هم نمی‌تواند کاری کند.”

دکمه بازگشت به بالا