خاورمیانه

سوریه از حمله هوایی اسرائیل به نقاطی در دمشق خبر داد

سوریه از “حمله هوایی” اسرائیلی به دمشق پایتخت و دیگر مناطق این کشور در اواخر روز سه شنبه خبر داد.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) ضمن تایید این حملات مدعی شده، پدافند دفاعی سوریه فعال و بیشتر موشک‌های شلیک شده را ره گیری و نابود ساخته است.

سوریه می‌گوید اسرائیل برای این حمله از فضای هوایی لبنان استفاده کرده است.

این خبرگزاری گزارشی درباره تلفات و خسارات احتمالی منتشر نکرده است.

با این حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه خبر داد که دستکم هشت نفر از جمله ۵ سرباز و ۳ شبه‌نظامی نزدیک به ایران در این حملات کشته‌ شدند.

بنابر گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، “انفجارهایی شدید در دمشق و اطراف شهر احساس شده است”.

بنابر گزارش این نهاد ناظر بر جنگ سوریه، اهدافی “در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق”، و همچنین انبارهای اسلحه “یک گردان نیروی هوایی سوریه” در الضمیر هدف حملات بود. موشک‌ها همچنین اهدافی در جنوب استان حمص را نیز هدف قرار داده‌اند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن، حملات در حمص تلفات جانی بر جا گذاشته است و تیم‌های امداد و نجات به منطقه اعزام شدند. در این سلسله حملات مناطقی در حماه و لاذقیه نیز مورد تهاجم واقع شده است.

این نهاد ناظر بر وضعیت سوریه می‌گوید حملات اسرائیل عمدتا مواضع نظامی را هدف قرار داده است.

اسرائیل می کوشد تا از رسیدن جنگ افزار پیشرفته به سوریه و از آن جا به لبنان جلوگیری کند.

رژیم ایران معمولا موشک ها و دیگر تسلیحات نظامی را با هواپیما به سوریه می فرستد. ولی عمدتا مدت کوتاهی پس از آن که این جنگ افزارها در فرودگاه تخلیه شده و به انبار منتقل می گردد، حملات اسرائیل، موجب انفجار در انبار می شود و آن را منهدم می سازد.

حکومت ایران هفته پیش خبر دارد که چند تن از نیروهای اعزامی آن به سوریه کشته شده اند. جمهوری اسلامی ادعا می کند که نیروی نظامی در سوریه ندارد و از افراد کشته شده، تحت عنوان مستشاران نظامی یاد می کند.

دو سال پیش، رئیس وقت ستاد کل ارتش اسرائیل، ژنرال گادی آیزنکوت گفته بود که اسرائیل بیش از یک هزار و پانصد نقطه در سوریه را که محل فعالیت سپاه قدس بوده، هدف قرار داده است.

دکمه بازگشت به بالا