ایران

وزیر خارجه آمریکا: حتی در صورت احیای برجام، صدها تحریم ایران پابرجا می‌ماند

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد گفته است، حتی در صورت احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام و بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات هسته‌ای خود، بازهم «صدها» تحریم علیه ایران همچنان باقی خواهد ماند.

آنتونی بلینکن در نشستی با کمیته سنا در خصوص احتمال دستیابی به توافقی برای احیای برجام اظهار داشت، در صورتی که این اتفاق بیفتد، مسئولیت ما برداشتن تحریم‌های مغایر با برجام است، اما با قاطعیت، تحریم‌هایی را كه با برجام سازگار است، برای مقابله با مجموعه‌ای از اقدامات بدخواهانه ایران در عرصه‌های مختلف حفظ خواهیم کرد.

آنتونی بلینکن اضافه کرد، انتظار دارم که حتی در صورت بازگشت به برجام، صدها مورد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان باقی بماند، از جمله تحریم‌هایی که در دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی اعمال شدند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: اگر چنین تحریم‌هایی با برجام مغایر نباشند، تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر نداده، به قوت خود باقی خواهند ماند.

پیش از این عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در فروردین ماه سال جاری در خصوص احیای برجام گفته بود، آمریکا برای بازگشت به برجام باید ۱۵۰۰ تحریم را رفع کند.

دولت آمریکا طی دهه‌های اخیر تحریم‌های مختلفی در ارتباط با حمایت از تروریسم، برنامه موشکی ایران، نقض حقوق بشر و ایجاد ناامنی در منطقه علیه ایران اعمال کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا، پیشتر نیز در نشست اعضای کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان که روز دوشنبه برگزار شد، گفته بود: «با توجه به پایان پنجمین دور مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین، ما هنوز از خواست جمهوری اسلامی برای بازگشت به توافق‌های صورت گرفته در برجام مطمئن نیستیم.»

دکمه بازگشت به بالا