ایران

فاکس‌نیوز از «فعالیت‌های غیرعادی» ایران در سایت اتمی سنجریان خبر می‌دهد

شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز از «فعالیت‌های غیرعادی» ایران در اطراف سایت سنجریان خبر داده است.

این شبکه شامگاه سه‌شنبه، ۱۸ خرداد، گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای جدیدی، این نوع تحرکات ایران را که ممکن است با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مرتبط باشد، نشان می‌دهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته در آزمایشگاه شرکت «اینتل‌لب» از روی تصاویری که شرکت ماهواره‌ای «مکسار» (Maxar) گرفته، ایران از روز ۲۴ مهر سال گذشته تحرکات در این سایت را تشدید کرده است.

تحلیل‌گران «اینتل‌لب» به وجود ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، حفاری و کشیدن جاده‌ای برای دسترسی به سایت سنجریان اشاره کرده‌اند. این تصاویر ظاهراً نشان داده که فعالیت در این سایت روندی رو به افزایش داشت.

به گفته فاکس‌نیوز، اما در آغاز بهار امسال، به ناگهان نشانه‌های کشیدن جاده و حفاری صورت گرفته در این محل پوشانده شد. سایت سنجریان واقع در جاجرود، تا تهران ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، برای نخستین بار سازمان اطلاعات و جاسوسی خارجی اسرائیل، موساد، سه سال پیش از وجود سایت سنجریان خبر داده بود.

پس از آنکه موساد اسرائیل با کمک عواملی در درون ایران، اسناد اصلی بایگانی هسته‌ای ایران را به سرقت برد، نیروهای اطلاعاتی اسرائیلی مدتی طولانی مشغول مطالعه هزاران برگ آن بودند و از جمله وجود سایت سنجریان را به آژانس اطلاع دادند.

دکمه بازگشت به بالا