ایران

بیانیه مجمع روحانیون مبارز به ریاست محمد خاتمی: در انتخابات از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنیم

در حالی که گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با حمایت اصلاح‌طلبان از عبدالناصر همتی و مهر علیزاده در انتخابات پیش رو مطرح شده بود، یکی از مهم‌ترین تشکل‌های این گروه سیاسی، دیشب ۱۱ خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند.

مجمع روحانیون مبارز، گروهی سیاسی به رهبری محمد خاتمی، رسما اعلام کرد که هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ندارد. این گروه همچنین در بیانیه خود به شدت از شورای نگهبان انتقاد کرده و

نوشته است، که دلیل این تصمیم «پرهیز از افتادن در دامی» است که «مهندسان انتخاباتی تدارک دیده‌اند».

مهندسی انتخابات، یعنی با حذف رقبا، شرایطی ایجاد شود که رای‌دهندگان فقط به نامزدِ مورد پسند حاکمیت رای بدهند.

در بیانیه‌ی مجمع روحانیون مبارز آمده است: «تصمیم شورای محترم نگهبان با صرف نظر از هر نیت و انگیزه‌ای که در پشت آن بوده است بدون تردید ضربه هولناکی به اعتبار نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور زده است.»

این مجمع سعی کرده موضع خود را عملی برای تقویت حکومت عنوان کند. در بخشی دیگری از بیانیه آمده که آنها مخالف «شدید» شیوه بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان هستند و همچنین با «هر اقدامی که بر اعتبار نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌کند» مخالفند.

شورای نگهبان قانون اساسی، پیش از آنکه مردم در انتخابات رای دهند، صلاحیت داوطلبان نامزدی را بررسی کرده و فهرستی از افراد نزدیک به نظام را معرفی می‌کند.

در انتخابات کنونی، شورای نگهبان با کنار گذاشتن گروه عمده‌ای از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، انتقادهای بسیاری را حتی از درون حکومت برانگیخت.

مجمع روحانیون مبارز، یکی از گروه‌های سنتی اصلاح‌طلبان است که به جناح چپ حکومت ایران تعلق دارد و رئیس آنها، محمد خاتمی، یکی از روسای جمهوری پیشین ایران، است. آقای خاتمی در دوره‌های پیشین انتخابات، که گروه‌هایی مسئله «مهندسی» شدن را پیش کشیده بودند، برای رای دادن از تهران خارج شده و در دماوند رای داده بود. اقدامی که بسیاری منتقد آن شدند.

دکمه بازگشت به بالا