ایران

ناو خارک پس از حریق در خلیج عمان دفن شد؛ از علت اصلی حادثه خبری در دست نیست

عملیات اطفای حریقِ ناو خارک که ساعت‌ها طول کشید، ناموفق ماند و سرانجام این ناو صبح روز چهارشنبه، ۱۲ خردادماه، در آب‌های خلیج فارس غرق شد.

محل این حادثه در نزدیكی بندر جاسك در خلیج عمان ذکر شده است.

بنابر گزارش‌ها، این سانحه تلفات جانی نداشته و با کمک نیروهای امدادی، سرنشینان این شناور نجات داده شدند.

پیشتر روابط عمومی منطقه دوم دریایی جاسک اعلام کرده بود که یک “شناور پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی”، “در حوالی بندر جاسک” و “در یکی از سامانه‌ها” آتش گرفته است.

به گزارش صداوسیمای جمهوری اسلامی به نقل از روابط عمومی منطقه دوم دریایی جاسک، با وجود بیست ساعت تلاش و استفاده از امکانات امداد دریایی، به دلیل گسترش آتش در بخش‌های مختلف، عملیات نجات شناور پشتیبانی آموزشی خارک بی‌نتیجه ماند و این شناور در آب‌های محدوده جاسک آرام گرفت .

گفته می‌شود ناو خارک یکی از بزرگترین شناورهای نظامی ایران بود.

ارتش می‌گوید این شناور چند روز قبل عازم “ماموریت دریانوردی آموزشی” شده بود.

رسانه‌های داخلی ایران نوشته‌اند که این شناور بیش از چهار دهه بود که در اختیار ارتش ایران قرار داشت.

درحالیکه هنوز از علت اصلی این حادثه اطلاعات دقیقی در دست نیست، برخی از رسانه‌ها این گمان را مطرح کرده اند که همانند خرابکاری در کشتی ساویز، اینبار هم اسرائیل نقش داشته است.

فروردین ماه امسال انفجار در کشتی ایرانی “ساویز” در دریای سرخ خبرساز شد و نیویورک تایمز گزارش داد که اسرائیل این حمله را انجام داده است.

در یک حادثه دریایی دیگر در اردیبهشت سال گذشته در جریان اصابت موشک به ناوچه کنارک در جریان مانور نظامی ارتش در نزدیکی تنگه هرمز، بر اساس اطلاعیه نیروی دریایی ارتش ۱۹ نفر کشته و ۱۵ نفر مجروح شدند.

پس از وقوع این حادثه، ارتش آمریکا موشک شلیک شده از ناو جماران به کنارک را «موشک کروز ضد موشک» معرفی کرد.

دکمه بازگشت به بالا