جهان

گریفیتس پس از دیدار با رهبر انصارالله جزئیاتی از طرح صلح خود را اعلام کرد

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، روز گذشته با امید به موفقیت طرحش برای تحقق آتش‌بس در یمن، صنعاء را ترک کرد.

مارتین گریفیتس که روز یکشنبه وارد صنعا شده بود، دیروز برای اولین بار در ۱۴ ماه گذشته با رهبر انصارالله دیدار کرد.

گریفیتس در مصاحبه مطبوعاتی در حین خروج از صنعاء در فرودگاه صنعاء درباره طرح خود برای آتش‌بس در یمن توضیح داد و تأکید کرد که هدف او، آتش‌بس سراسری در یمن و برداشته شدن همه محدودیت‌ها از آزادی افراد و کالاها در تردد به مقصد یا از مبدأ یمن و ازسر گیری روند سیاسی در این کشور است.

او گفت که بیش از یک سال است که درباره این موضوعات مذاکره می‌کند و افزود که طرح وی از حمایت گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است اما از همه چیز مهم‌تر تمایل و خواست طرف‌های درگیر در یمن برای پایان دادن به جنگ و بازیابی آزادی‌هایشان است.

نماینده سازمان ملل گفت که به موجب طرح وی در گام اول باید همه موانع رسیدن مواد غذایی و کالاهای اساسی از جمله سوخت برای کاربرد غیر نظامی به شهروندان یمنی برداشته شود و هیچ ملاحظه سیاسی و نظامی در این باره نباشد.

وی افزود که در مقام بعدی ضرورت دارد که در سراسر یمن آتش‌بس فوری برقرار شود تا به وضعیت فاجعه‌بار انسانی رسیدگی شود و جاده‌ها و بنادر بازگشایی شود و میلیون‌ها یمنی زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت که ادامه درگیری‌های نظامی ازجمله در مأرب از فرصت‌های صلح در یمن می‌کاهد و جان میلیون‌ها تن را با خطر مواجه می‌کند.

این صحبت آقای گریفیتس همزمان با تشدید عملیات نظامی حوثی‌های مورد حمایت ایران برای حمله به منطقه مأرب مطرح می شود.

دکمه بازگشت به بالا