ایران

گزارش آژانس درباره عدم پاسخ‌گویی ایران درباره سایت‌های اعلام‌نشده

در پی انتشار گزارشی درباره بی‌پاسخ ماندن سوالات درباره سایت‌های اتمی اعلام‌نشده ایران، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت که جمهوری اسلامی تاکنون «بیشترین تلاش» را برای «همکاری واقعی» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است.

این موضوع در نامه آقای صالحی به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، نوشته شده و کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس، در توئیتر، خبر ارسال این نامه را منتشر کرده است.

این نامه روز سه‌شنبه،‌ ۱۱ خردادماه، پس از آن منتشر شد که آژانس اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران هنوز به سوال‌های این سازمان درباره فعالیت‌های هسته‌ای و سایت‌های هسته‌ای احتمالی اعلام‌نشده خود پاسخ نداده است.

سوال آژٰانس از ایران مربوط به سایت چهارمی است که ممکن است ایران بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در آنجا اورانیوم طبیعی را به صورت دیسک‌های فلزی نگهداری کرده باشد.

این سازمان روز دوشنبه همچنین اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی، ۱۶ برابر میزان مجاز در نظر گرفته شده در توافق برجام است.

پس از انتشار این دو گزارش، علی‌اکبر صالحی در نامه‌ای به رافائل گروسی نوشته است که جمهوری اسلامی، «در زمینه مسائل پادمانی، تاکنون بیشترین تلاشش را برای همکاری واقعی با آژانس انجام داده و شفاف‌سازی‌ها و پاسخ‌های لازم را ارائه کرده است.»

وی با استقبال از آمادگی آژانس برای مشارکت در «حل و فصل بدون تاخیر» مسائل دوجانبه اضافه کرد که «ما مثل قبل به همکاری سازنده با آژانس ادامه می‌دهیم.»

آژانس انرژی اتمی اعلام کرده که از اسفند ۹۹ و زمان متوقف شدن پروتکل الحاقی، تاکنون به داده‌هایی که برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ضروری است دسترسی ندارد و به همین علت، آژانس فقط می‌تواند ذخایر اورانیوم ایران را تخمین بزند، نه این‌که رقم دقیق آن را اعلام کند.

آژانس تخمین زده که ذخایر فعلی اورانیوم ایران، بالغ بر سه هزار و ۲۴۱ کیلوگرم است. سقف تعیین شده برای اورانیوم غنی شده ایران ۲۰۲ کیلوگرم است.

دکمه بازگشت به بالا