ایران

نماینده خامنه‌ای در اصفهان: انتخابات سوریه را الگو قرار می‌دهیم

یوسف طباطبایی نژاد٬ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان٬ خواستار آن شد که «باید برگزاری انتخابات در سوریه را الگو قرار دهیم.»

او در این رابطه توضیح داد: «زیرا در این کشور مردم علی‌رغم تعدد مذاهب، حضور حداکثری در انتخابات را رقم زدند و بیش از ۹۵ درصد به بشار اسد رأی دادند.»

ناظران از جهاتی انتخابات سوریه و ایران را کاملا مشابه می دانند؛ زیرا در سوریه همچون ایران، انتخابات «اجباری» است، نتیجه انتخابات مشخص است، تنها «رقیبان بی‌خطر» برای گزینه اصلی تایید صلاحیت شده اند، قانون انتخابات تغییر کرده و شعارهای انتخاباتی نیز یکی هستند.

گفتنی است، انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه با حضور بشار اسد و چند کاندیدای ناشناخته برگزار شد و مخالفان او که در خارج از کشور هستند امکان شرکت در آن را نداشتند و این انتخابات را تحریم کردند.

کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا از روند برگزاری انتخابات سوریه انتقاد کرده و گفتند که این انتخابات مشروعیت ندارد.

«جوزپ بوررل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته، انتخابات ریاست جمهوری سوریه پاسخگوی معیارهای رای‌گیری دموکراتیک نیست.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم در واکنش به این انتخابات هشدار داده، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه تلاش‌ها برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران موجود در این کشور را به شکست می‌کشاند.

بشار اسد در حالی با ۹۵ درصد آرا مجددا خودش را رئیس جمهوری سوریه معرفی کرده است که به گفته کشورهای غربی، در سال ۲۰۱۸ شهروندان سوریه را هدف حمله شیمیایی قرار داد.

دکمه بازگشت به بالا