جهان

ائتلاف بنت- لاپید بر سر تشکیل «دولت تغییر» در اسرائیل توافق کرد

نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «یامینا»، روز یکشنبه ۹ خرداد رسما اعلام کرد که تصمیم گرفته است با حزب میانه «یش آتید» ائتلافی برای تشکیل دولت جدید با عنوان «دولت تغییر» تشکیل دهد.

آقای بنت گفت همه جوانب امر را سنجیده و پیشنهادهایی را که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی و رهبر حزب «لیکود» در این روز به او ارائه کرده بود، مورد تامل قرار داده؛ اما به این نتیجه رسید که حتی اگر «یامینا» به ائتلاف دولت نتانیاهو ملحق شود، حزب لیکود تا هنگامی که بنیامین نتانیاهو رهبر آن باشد، قادر به تشکیل دولت نیست.

دقایقی پس از سخنرانی نفتالی بنت، بنیامین نتانیاهو نیز در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که فرار شرم‌آور «یامینا» از اردوگاه احزاب راست و ائتلاف آن با احزاب چپ، زمینه تشکیل یک دولت «به‌شدت خطرناک» را فراهم می‌کند که «تنها ایران و حماس از آن خشنود خواهند شد و وجهه اسرائیل در چشم دولت واشینگتن را خدشه‌دار خواهد کرد».

او مدعی شد که ائتلاف بنت- لاپید چیزی شبیه انتخابات اخیر ریاست جمهوری سوریه و وضعیتی است که همین روزها در ایران در جریان است و آن‌ها در زمینه رفتار خودکامانه، شبیه رهبر کره شمالی هستند.

به گفته نتانیاهو، تمامی سخنان و رفتار نفتالی بنت در دوره اخیر، «یک فریب بی‌شرمانه» بوده است در حالی که شهروندانی که به حزب «یامینا» رای داده‌اند، در اردوگاه راست و حامی سیاست‌های راستگرایانه هستند.

نتانیاهو ائتلاف نفتالی بنت و یائیر لاپید را «خدعه قرن» خواند و ابراز اطمینان کرد اگر انتخابات دیگری برگزار شود، حزب آقای بنت حتی وارد کنست نخواهد شد.

مفسران در رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که ممکن است فراخوان احساسی بنیامین نتانیاهو سرانجام موجب شود که چند تن از سیاستمداران احزاب راستگرا از پیوستن به دولت بنت- لاپید خودداری کنند.

اگر تنها یک سیاستمدار در ائتلاف جدید از دادن رای موافق به آن خودداری کند، نفتالی بنت و یائیر لاپید نخواهند توانست که حمایت ۶۱ تن از ۱۲۰ عضو کنست را به‌دست آورند.

سرنوشت این وضعیت تا هشت روز دیگر روشن خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا