ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران: گفت‌وگوهای تهران و ریاض در فضای سازنده‌ای در حال پیشرفت است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۰ خرداد گفت که گفت‌وگوهای تهران و ریاض «در فضای سازنده‌ای در حال پیشرفت است.»

طبق گزارش ایرنا، خطیب‌زاده در نشست خبری خود دربارهٔ آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: «هیچ‌گاه مرسوم نیست جزئیات مذاکرات پیش از حصول توافق در رسانه‌ها مطرح شود. گفت‌وگوها در فضای سازنده‌ای در حال پیشرفت است و امیدواریم که بتوانیم به نتیجه سازنده‌ای برسیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج امسال وجود دارد، گفت: «بله در حال رایزنی هستیم و باید ببینیم نتیجه چه خواهد بود.»

از جمله موارد مورد اختلاف ایران و عربستان، حمایت تهران از شورشیان حوثی یمن است. این اقلیت شیعه یمنی از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، پایتخت، تسلط پیدا کرده‌است. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده است.

شبه نظامیان حوثی، طی سال‌های اخیر تاسیسات اقتصادی و نظامی عربستان سعودی را با موشک و پهپاد هدف قرار داده‌اند.

روز چهارم خرداد تلویزیون دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری این کشور یک مین دریایی ساخت ایران در دریای سرخ کشف و منهدم کرده‌اند.

مناسبات دیپلماتیک تهران و ریاض در سال ۱۳۹۵ در پی حمله گروهی از معترضان به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران قطع شد.

با این حال، نخستین‌بار روزنامه «فایننشال تایمز» روز ۲۹ فروردین امسال گزارش داد که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، اوایل ماه آوریل در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام دادند.

دکمه بازگشت به بالا