ایران

سه تشکل سیاسی با پیوستن به “کارزار را نمی‌دهم” انتخابات ریاست‌جمهوری را تحریم کردند

سه تشکل سیاسی خارج از کشور شامل اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، حزب چپ ایران (فدائیان خلق) و همبستگی جمهوری‌خواهان ایران با انتشار بیانیه‌ای مشترک، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را تحریم کردند.

در بیانیه مشترک سه گروه سیاسی خارج از کشور، بر «غیر آزاد» بودن انتخابات در جمهوری اسلامی ایران در همه ادوار و همچنین عزم شورای نگهبان برای «یکدست کردن حکومت» و «انتصابات مستقیم» در این دوره تاکید شده است.

این بیانیه می‌افزاید سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به‌گونه‌ای «مهندسی» و «تک‌قطبی» شده است که حتی بسیاری از «خودی‌های نظام» هم از راه یافتن به فهرست داوطلبان آن محروم ماندند.

سه تشکل یاد شده همچنین با اشاره به نامزدی ابراهیم رئیسی یادآور شدند کاندیدای اصلی نظام فردی است که «از اعضای هیئت مرگ در سال ۶۷ بود و در صدور حکم کشتار هزاران زندانی مسئولیت حقوقی و کیفری دارد».

این سه گروه با اعلام پشتیبانی خود از کارزار «رای نمی‌دهم»، از مردم داخل و خارج از ایران خواسته‌اند به هر شکل ممکن این «انتخابات فرمایشی» را تحریم کنند و مانع مشروعیت‌بخشی به حکومت شوند.

دعوت به تحریم «فعال و هدفمند» انتخابات در این دوره به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است.

در طول ماه‌های گذشته برخی از نهادها و چهره‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌های مختلف بر تحریم انتخابات تاکید کرده‌اند.

کاهش بی‌اعتمادی به صندوق‌های رای و حکومت جمهوری اسلامی، گسترش فقر و نارضایتی گسترده مردم از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، تداوم برخوردهای امنیتی، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی به ویژه در آبان ۹۸، پنهان‌کاری درباره سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه، سوءمدیریت همه‌گیری کرونا و رد صلاحیت گسترده نامزدها از جمله دلایلی است که برای کاهش اقبال مردم و دفاع از تحریم انتخابات مطرح شده است.

دکمه بازگشت به بالا