ایران

نهضت آزادی: در انتخابات تنزل‌یافته به انتصابات شرکت نمی‌کنیم

با وجود تهدیدها و فشارها، نهضت آزادی در بیانیه‌ای اعلام کرد در “مناسک انتخاباتی به شدت برنامه‌ریزی‌شده” شرکت نمی‌کند. این تشکل سیاسی داخل کشور می‌گوید “تصمیم‌سازی تنگ‌نظرانه شورای نگهبان” انتخابات ریاست جمهوری را از معنا تهی کرده است.

نهضت آزادی ایران با انتقاد شدید از “رد صلاحیت گسترده و بی‌سابقه عموم داوطلبان طیف‌های گوناگون اصلاح‌طلبان و حتی محافظه‌کاران” برای حضور در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری این اقدام را زمینه‌ساز نفی جمهوریت توصیف کرد.

در این بیانیه که نهم خرداد، از جمله در وب‌سایت کلمه منتشر شد، تاکید شده در شرایط کنونی و وضعیتی که “تمامیت‌خواهان و دموکراسی‌ستیزان بر کشور و ملت ایران تحمیل کرده‌” انتخابات “به مفهومی انتصابی و نمایشی” تنزل داده شده و امکان مشارکت در آن وجود ندارد.

نهضت آزادی می‌گوید تکرار تجربه حاکمیت یکپارچه در دولت‌های نهم و دهم که “موجب نهادینه شدن اقتصاد رانتی و فساد سیستماتیک شد” ناامیدی فزاینده اکثریت مردم از کلیت فرایندهای اصلاحی و نهاد انتخابات” را در پی خواهد داشت.

در مجموع ۵۹۲ نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام کردند و شورای نگهبان فقط هفت نفر آنها را دارای صلاحیت اعلام کرد.

پنج نفر از این افراد از گروه‌های مختلف جناح موسوم به اصولگرایان هستند و برخی از آنها نامزد پوششی ابراهیم رئیسی، منصوب رهبر جمهوری اسلامی در ریاست قوه قضائیه به شمار می‌روند و احتمالا در روزهای پایانی به نفع او کنار می‌روند.

نهضت آزادی همواره با پا فشاری بر اعتقادات ملی و مذهبی خود طرفدار دموکراسی بوده‌است و خود را پیرو اندیشه‌های مصدق می‌داند.

دکمه بازگشت به بالا