ایران

دور پنجم مذاکرات وین برای احیای برجام؛ عباس عراقچی به وین بازگشت

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در مذاکرات احیای برجام بار دیگر برای ادامه این گفت‌وگوها به وین بازگشت.

مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام از اواخر فروردین آغاز شده و هیات‌ها به صورت پی در پی برای مشورت با مقام های ارشد خود به پایتخت هایشان در رفت و آمد بوده‌اند.

مذاکره کنندگان ایران و آمریکا به همراه گروه ۱+۴ تاکنون چهار دور مذاکرات غیرمستقیم در وین برگزار کرده‌اند تا زمینه احیای توافق هسته ای، موسوم به برجام را بررسی کنند.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در احیای توافق هسته‌ای اخیرا پس از دو هفته مذاکرات بی‌وقفه در چهارمین دور گفت‌وگوهای وین، اعلام کرد که “متن اصلی توافق” و “ضمیمه‌های آن” مشخص شده و هیات‌های دیپلماتیک برای “مشورت نهایی” به پایتخت‌هایشان برمی‌گردند.

روز گذشته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود گفته بود “معتقدیم گفت‌وگوها قفل نشده و پیشرفت قابل‌توجهی داشته است”.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هفته گذشته گفته بود آمریکا آماده است تا تحریم های تجاری را لغو کند اما به گفته دیپلمات های اروپایی هنوز موضوع های دشوار فراروی مذاکرات باقی است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اما یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت هنوز نشانه ای مشاهده نکرده است که نشان دهد آیا ایران برای برداشتن قدم های لازم برای بازگشت به برجام آمادگی دارد یا خیر.

خبر آغاز دور پنجم مذاکرات وین یک روز پس از آن اعلام می‌شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد توافق ایران و آژانس برای ادامه فعالیت‌های نظارتی ‘ضروری’ آژانس برای یک ماه دیگر تمدید شده است.

دکمه بازگشت به بالا