جهان

بایدن: راه حل مناقشه فلسطین-اسرائیل تشکیل «دو کشور» است

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۳۱ اردیبهشت با اشاره به این که تغییری در پایبندی ایالات متحده نسبت به امنیت اسرائیل ایجاد نشده، گفت که تشکیل دولت فلسطینی در کنار اسرائیل «تنها راه حل» برای این منازعه است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین بر تعهد خود برای کمک به بازسازی غزه تاکید کرد.

جو بایدن که در کنفرانس خبری با رئیس جمهوری کره جنوبی در واشینگتن صحبت می‌کرد، هرگونه تغییر در موضع حزب دموکرات در قبال اسرائیل را رد نمود.

خبرنگاری از رئیس جمهوری آمریکا پرسید٬ به دنبال درگیری اخیر بین اسرائیل و فلسطینی برخی در حزب دموکرات به دنبال توقف فروش تسلیحات به اسرائیل بودند، آیا شما به تغییر یا تحول در موضع حزب دموکرات در قبال اسرائیل اذعان می‌کنید.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ گفت، هیچ تغییری در تعهد من در قبال امنیت اسرائیل ایجاد نشده است؛ تمام. اما تغییر این است که ما همچنان به راه حل تشکیل دو کشور نیاز داریم. این تنها پاسخ است.

راه حل «دو کشور برای دو ملت» بر تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی (بر اساس مر‌زهای پیش از سال ۱۹۶۷ در کرانه غربی، نوار غزه و بیت المقدس شرقی) در کنار اسرائیل تاکید دارد.

گفتنی است، جنگ ۱۹۴۸ یا آن چه فلسطینی ها از آن به (روز نکبت) یاد می کنند جنگی بود که در سرزمین فلسطین شکل گرفت و به تشکیل رژیم صهیونیستی و رانده شدن فلسطینی ها از سرزمین مادری شان منجر شد.

آغاز این فاجعه در ماه می سال ۱۹۴۸ با اشغال بیش از سه چهارم منطقه تاریخی فلسطین، کشته شدن۵۳۱ فلسطینی و اخراج و آوارگی حدود ۸۵٪ از جمعیت فلسطین در کشورهای همسایه با آن و برخی از کشورهای خارجی طبق گزارش دفتر مرکزی آمار فلسطین، بود.

دکمه بازگشت به بالا