خاورمیانه

رویترز: نسل تازه‌ای از شبه‌نظامیان وفادار به ایران در عراق سازماندهی شده‌اند

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه در گزارشی نوشته است، ایران در راهبرد خود در عراق دست به تغییری تاکتیکی زده است و اکنون به جای اتکا به گرو‌ه‌های بزرگ شبه نظامی شیعه، پیکارجویان زبده و وفادار را در گروه‌های کوچک سازماندهی کرده است.

طبق این گزارش، اعضای این گرو‌ه‌های ویژه سال گذشته تحت نظارت نیروی قدس سپاه آموزش‌هایی را در جنگ‌های پهپادی، رصد و ردیابی، و انتشار تبلیغات آنلاین فراگرفته‌اند.

منابع نظامی و امنیتی عراقی و دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند ، این گروه‌های جدید شبه نظامی کوچک٬ عامل اجرای یک رشته از حملات پیچیده‌ علیه آمریکا و متحدانش در عراق هستند.

رویترز می‌گوید، این تغییر تاکتیک ایران در عراق از پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، است چرا که او از نزدیک کنترل گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی را در دست داشت.

قاسم سلیمانی در نخستین لحظات روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ همراه با ابومهدی المهندس، معاون نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی که در عراق فعال هستند و ۸ تن از همراهان و همکاران‌شان، دقایقی بعد از فرود هواپیمای حامل قاسم سلیمانی از پروازی از دمشق، با شلیک چند راکت از پهپادهای آمریکایی در جاده داخلی فرودگاه بغداد کشته شدند.

رویترز می‌گوید، گزارش تغییر تاکتیک ایران در عراق توسط یک مقام امنیتی عراقی دیگر، سه فرمانده گروه‌های بزرگ شبه نظامی مورد حمایت ایران، یک مقام دولت عراق، یک دیپلمات غربی و یک منبع نظامی غربی مورد تایید قرار گرفت.

یکی از فرماندهان شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق به رویترز گفته است،‌ به نظر می‌رسد ایرانیان با دقت زیاد افراد و اعضای این گروه‌های جدید را انتخاب کرده‌اند که بتوانند حملاتی را انجام دهند و مخفی هم بمانند. ما نمی‌دانیم آنها چه کسانی‌اند.

رویترز می‌گوید، اتکا به گروه‌های کوچک شبه نظامی ورزیده مزایای تاکتیکی هم داشته است. چنین گروه‌هایی کمتر در معرض نفوذ قرار خواهند گرفت و قادرند به طور موثرتر با به کارگیری آخرین تکنیک‌ها و فناوری‌هایی که ایران در اختیار آنها قرار می‌دهد مانند پهپادها، به اهداف مورد نظر خود در عراق حمله کنند.

مقامات امنیتی عراق به رویترز گفتند که حداقل ۲۵۰ پیکارجوی شیعه در طی سال ۲۰۲۰ به لبنان اعزام شدند و در آنجا با نظارت نیروی سپاه پاسداران و حزب الله لبنان آموزش‌های لازم برای پرواز پهپادها، شلیک راکت، بمب‌گذاری و تبلیغات آنلاین در شبکه‌های اجتماعی را فراگرفتند.

دکمه بازگشت به بالا