جهان

در پی اظهارات توهین آمیز و موجی از محکومیت‌های گسترده؛ وزیر خارجه لبنان استعفا کرد

اتهامات و اظهارات توهین آمیز وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در یک مناظره تلویزیونی دربرابر یک مقام عربستانی جنجال بسیاری بپا کرد و در نهایت، و در پی محکومیت رسمی این اظهارت از سوی چندین کشور عربی، دفتر رئیس جمهور لبنان از استعفای شربل وهبه وزیر خارجه خبر داد.

وزارت خارجه عربستان در واکنش به اظهارات آقای وهبه اعلام کرد: «مخالفت شدید خود را با اظهاراتی که متضمن اهانت ناپسند نسبت به عربستان و ملت آن، و همچنین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج است ابراز می دارد و آنرا شدیداً محکوم می‌کند تا مجدداً یادآور شود که آن اظهارات با بدیهی‌ترین عرف‌های دیپلماتیک منافات داشته و با روابط تاریخی میان دو ملت برادر ناسازگار است».

وزارت خارجه عربستان ادامه داد: «با توجه به تبعاتی که از این اظهارات توهین آمیز بر روابط دو کشور برادر مترتب می‌شود، وزارت سفیر جمهوری لبنان در پادشاهی را احضار و مخالفت پادشاهی و محکومیت آن توهین‌های وزیر خارجه لبنانی را به اطلاع وی رساند و یادداشت اعتراض رسمی در این خصوص تسلیم وی شد».‌

همچنین امارات متحده عربی سفیر لبنان را احضار و یادداشت رسمی در اعتراض به اظهارات وزیر امور خارجه این کشور تسلیم او کرد.

نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری هم با انتقاد شدید از این سخنان شربل، خواستار عذرخواهی رسمی وزیر امور خارجه لبنان شد و گفت: «مواضع ثابت و مستحکمی که کشورهای شورای همکاری برای حمایت از ملت برادر لبنان اتخاذ کردند؛ مواضعی است که تاریخ آنها را گواهی می‌دهد و هدف از آنها حمایت از لبنان و ثبات و امنیت این کشور بود.»

وزارت امور خارجه بحرین نیز با محکومیت شدید این اظهارات «توهین‌آمیز» تأکید کرد که این اظهارات مذموم با هنجارهای دیپلماتیک مغایرت دارد و با روابط برادرانه مردمان این کشورها با مردم لبنان سازگار نیست.

اظهارات توهین آمیز وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان واکنش‌های تند داخلی را نیز به همراه داشت.

دفتر میشل عون با انتشار بیانیه ای رسمی ضمن تأکید بر روابط برادرانه لبنان و کشورهای شورای همکاری تأکید کرد که این اظهارات «نظر شخصی» وزیر امور خارجه بوده و مطلقا بیانگر مواضع حکومت لبنان و رئیس جمهور نیست.

«سعد الحریری»، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان نیز در واکنش به اظهارات وهبه آن را «گام تازه ای در تخریب روابط لبنان با کشورهای عربی» خواند و گفت: «گویی بحران هایی که کشور در آنها غرق شده کافی نیست تا معلوم شود سیاست های بی ضابطه دولت چه پیامدهای سختی برای لبنان دارد».

الحریری تأکید کرد که اظهارات وهبه هیچ نسبتی با جایگاه دیپلماتیک وی ندارد و افزود که این اظهارات بازتاب دهنده نظر مردم لبنان نیست.

دفتر نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد که «حسان دیاب» در تماس تلفنی با شربل وهبه از او درباره این اظهارات توضیح خواسته و تأکید کرد که لبنان در پی بهترین روابط با عربستان و دیگر کشورهای عربی است.

دکمه بازگشت به بالا