خاورمیانه

وزیر خارجه اردن: ادامه اشغالگری عامل اصلی همه مشکلات در سرزمین‌های فلسطینی است؛ آغاز اعتصاب سراسری فلسطینی‌ها تل‌آویو را برآشفت

«ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن، با تأکید بر اینکه ادامه اشغالگری عامل اصلی همه تنش ها در سرزمین های فلسطینی است گفت که این اسرائیل است که درباره آتش بس موضع منفی دارد.

وزیر خارجه اردن در مصاحبه با  CNN تأکید کرد که برای حل وضعیت خطرناک کنونی در اراضی فلسطینی مذاکرات گسترده ای با واشنگتن داشته و افزود که این مذاکرات پیش از شدت گرفتن تنش ها در اوایل ماه مه کنونی بوده است.

همزمان اعتصاب سراسری و بی سابقه‌ای در غزه و کرانه باختری و زمین های ۱۹۴۸ شکل گرفته که موجب نگرانی شدید اسرائیلی ها شده است.

نشریه «جروزالم پست» در گزارشی تأکید کرد که اعراب در سرتاسر اسرائیل و کرانه باختری در اعلام همبستگی با ساکنان نواحی اشغالی شیخ جراح و نوار غزه اعتصابی گسترده اجرا کردند.

این اعتصاب شامل همه بخش هایی که اعراب در آن حضور دارند به جز آموزش و بهداشت و درمان شد.

فعالان عرب از صبح سه شنبه فعالیت گسترده ای را برای متقاعد کردن مردم به حاضر نشدن در محل کار آغاز کردند.

در پی این اعتصاب، حمل و نقل عمومی در همه نقاط اسرائیل از کار افتاد.

با وجود اینکه این اعتصاب شامل فعالان بخش درمان نمی شد، وزارت بهداشت اسرائیل از عدم حضور ۱۵۰۰ نیروی درمان در محل کارشان خبر داد.

«عائده توما سلیمان»، عضو عرب کنست اسرائیل با انتشار توئیتی نوشت: «اعراب امروز یکپارچگی خود را نشان دادند و همه را امیدوار کردند».

از سوی دیگر، «اتمار بن غفیر»، رئیس یکی از احزاب دست راستی اسرائیلی از وزرای بهداشت و حمل و نقل خواست که همه کارگران اعتصاب کرده را اخراج کنند.

«شاس موشیه» عضو دیگر کنست نیز نوشت: «اعراب اسرائیل جایی نمی روند، ما هم جایی نمی رویم، ما به همه احتیاج داریم و همین جا کنار هم زندگی خواهیم کرد».

از سوی دیگر، شرکت «سلیکوم» که در همبستگی با اعتصاب کنندگان یک ساعت فعالیت خود را متوقف کرد هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفت.

«محمد برکة»، یکی از برگزارکنندگان اعتصاب سراسری «روز خشم» تأکید کرد که فلسطینیان با این اعتصاب موضع یکپارچه خود را در برابر حملات اسرائیل به غزه و بیت المقدس و سرکوب وحشیانه فلسطینیان توسط پلیس اسرائیل ابراز کردند.

نشریه «تایمز آو اسرائیل» نیز در گزارشی نوشت که این اولین بار است که می بینیم تقریبا همه فلسطینیان با هم در یک حرکت جمعی مشارکت می کنند.

دکمه بازگشت به بالا