ایران

کدخدایی: مشارکت پایین مشروعیت انتخابات را بی‌اعتبار نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان٬ در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد: «مشارکت احتمالی پایین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هیچ مشکل حقوقی ایجاد نخواهد کرد و اعتبار و مشروعیت آن همچنان پابرجاست.»

عباسعلی کدخدایی ادامه داد: «مردم و انتظارات اجتماعی و سیاسی همیشه تمایل دارند که میزان مشارکت بالا باشد. با این همه، از منظر حقوقی و قانونی، مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هیچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند ».

سیزدهمین دوره‎ی انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۸ خرداد برگزار شود. با اینکه هنوز گزینه‌های نهایی از سبد شورای نگهبان بیرون نیامده اند؛ اما پیش‌بینی میشود با توجه به انباشت مطالبات مردم در اکثر حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، این انتخابات با بایکوت و تحریم مواجه گرد و تنها درصد بسیاری اندکی از مردم به پای صندوق های رای بروند.

به گفته ناظران امور، مشارکت پایین مردم می تواند مشروعیت نظامی‌ که سرکوب خونین اعتراضات دی ماه و آبان، ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی، مدیریت غلط بیماری کرونا و تورم افسار گسیخته را در کارنامه خود دارد، با چالش جدی مواجه سازد.

گفتنی اینابر صدای تحریم انتخابات ایران، بیش از آنکه از خارج از مرزهای کشور شنیده شود، از درون بلنده شده و این مسئله می تواند نقطه عطفی در تاریخ چندین دهه حکمرانی نظام ولایت فقیه باشد. نقطه‌ایکه ممکن است طبق تفسیر منتقدان، گامی مستحکم به سوی براندازی تلقی شود.

دکمه بازگشت به بالا