ایران

مرگ و میر مادران باردار در روستاهای سیستان و بلوچستان به علت نبود پزشک عمومی

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، “اسماعیل حسین‌زهی” نماینده استان در مجلس شورای اسلامی، از کمبود پزشک در استان به خصوص مناطق روستایی خبر داد. وی علت مرگ و میر مادران باردار در روستاها را نبود پزشک عمومی در درمانگاه‌های روستایی عنوان کرد.

نماینده مردم خاش، میرجاوه و تفتان در گفتگو با رسانه‌های ایران گفت: “سیستان و بلوچستان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. از جمله مهمترین مشکلات استان که زمینه‌ساز چالش جدی شده، کمبود پزشک است؛ متاسفانه حتی تعداد پزشک عمومی نیز در سیستان و بلوچستان محدود است.”

آقای حسین‌زهی با بیان اینکه سرانه پزشک در ایران بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی و در استان وضعیت آن به مراتب بدتر است، راه حل جبران کمبود پزشک و جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار در روستاها را افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی عنوان کرد.

اسماعیل حسین‌زهی با بیان اینکه بیشترین مراجعات بیمار به استان‌های مشهد و یزد از استان سیستان و بلوچستان بوده است افزود؛ سالانه تعداد زیادی از شهروندان استان در مسیرهای مراجعه به پزشک، جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس آمار سازمان نظام‌پزشکی، ۱۸۹۶ پزشک در استان سیستان‌وبلوچستان فعالیت می‌کنند. این آمار در شهرستان سراوان با بیش از ۱۶۰ هزار نفر جمعیت به حدود ۶۰ پزشک می‌رسد؛ یعنی برای هر ۱۰ هزار نفر ۳ پزشک وجود دارد. این آمار اختلاف فاحشی با میانگین کشوری(۱۱ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر) دارد.

دکمه بازگشت به بالا