ایران

گزارش‌های ضد و نقیض درباره آتش سوزی در یک نفتکش ایرانی در سواحل سوریه

وزارت نفت سوریه شنبه چهارم اردیبهشت اعلام کرد٬ آتش سوزی در یک نفتکش در سواحل این کشور که گفته می‌شود حامل محصولات نفتی ایران بوده مهار شده است.

این در حالی است که گزارش‌های ضد و نقیضی در خصوص علت ایجاد آتش سوزی در این نفتکش ایرانی منتشر شده است. ابتدا خبرگزاری رسمی سوریه از حمله به یک نفتکش در نزدیکی بندربانیاس خبر داد. اما ساعاتی بعد رسانه‌های ایران به نقل از مقام های سوری خبر «حمله» به نفتکش را رد کردند و می‌گویند انفجار کپسول اکسیژن علت آتش سوزی بوده است.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا پیشتر به نقل از وزارت نفت این کشور گزارش داده بود که یک نفتکش در آب‌های نزدیک بندر بانیاس در مدیترانه احتمالا با پهپاد مورد حمله قرار گرفته و دچار آتش‌سوزی شده است.

شبکه العالم وابسته به جمهوری اسلامی نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که «دو پرتاب به نفتکش صورت گرفته است یکی به دماغه با آسیب خیلی جزئی و یکی به عرشه که خسارت بیشتر وارد کرده است اما جدی نبوده است.»

یک گروه ناظر بر تحولات سوریه هم روز شنبه اعلام کرد در جریان حمله به یک نفتکش در سواحل سوریه دست‌کم سه نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر لندن، گفته است، حمله به این نفتکش ایرانی باعث آتش سوزی در آن شد و دست‌کم سه شهروند سوریه در آن کشته شدند که دو تن از آنها خدمه نفتکش بودند.

رسانه‌های اسرائیلی و لبنانی بر ایرانی بودن این نفتکش تاکید کرده‌اند.

طی ماه‌های گذشته چندین فروند کشتی‌ ایرانی در دریای سرخ و آب‌های سوریه مورد هدف قرار گرفته‌اند. از سویی در سه مورد نیز کشتی‌های اسرائیلی نیز در آبهای جنوب ایران هدف حمله قرار گرفته‌اند.

وال استریت جورنال ۲۱ اسفند گذشته در گزارشی نوشته بود، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند، هدف قرار داده است. اسرائیل این موضوع را رد یا تایید نکرده است.

دکمه بازگشت به بالا