ایران

ایران ۵۲ رتبه پایین‌تر از افغانستان، در قعر فهرست آزادی رسانه‌ها قرار گرفت

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود که امروز سه شنبه ۳۱ فروردین، منتشر کرد، می‌گوید در سال گذشته در سه چهارم از ۱۸۰ کشور مورد بررسی این سازمان، کار روزنامه‌نگاری با محدودیت مواجه است.

در فهرست «شاخص جهانی آزادی مطبوعاتِ» این سازمان آمده است که کار مطبوعاتی روزنامه‌نگاران در ۷۳ کشور «کاملاً مسدود شده یا با مانع جدی روبه‌روست» و در ۵۹ کشور دیگر نیز «محدود» است.

در این گزارش ایران با یک پله سقوط نسبت به سال گذشت، در قعر جدول آزادی روزنامه‌نگاری و ۵۲ رده پایین تر از افغانستان قرار گرفته است.

کریستف دلوآر، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، در بیانیه‌ای گفته است: «روزنامه‌نگاری بهترین واکسن در برابر اطلاعات غلط است و متأسفانه تولید و توزیع آن اغلب توسط عوامل سیاسی، اقتصادی، فنی و حتی گاهی حتی فرهنگی با مانع روبه‌رو می‌شود.»

در این فهرست، جمهوری اسلامی ایران از نظر آزادی خبرنگاری، در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی در انتهای جدول و در رتبه ۱۷۴ قرار دارد.

در این گزارش آمده است: «ایران همچنان یکی از سرکوبگرترین کشورها برای روزنامه‌نگاران است و اخبار و اطلاعات را تحت کنترلی بی‌وقفه قرار می‌دهد. از زمان انقلاب سال ۱۹۷۹ حداقل ۸۶۰ روزنامه‌نگار و شهروند-روزنامه‌نگار با تعقیب، دستگیری و حبس مواجه شده و در بعضی موارد اعدام شده‌اند.»

این گزارش ادامه می‌دهد: «مقامات ایران همچنین مبارزه خود را علیه آزادی اطلاع‌رسانی در خارج از مرزهای کشور هم انجام می‌دهند و فشار زیادی را بر روزنامه‌نگاران ایرانی که برای رسانه‌های بین‌المللی کار می‌کنند وارد می‌کنند.»

دکمه بازگشت به بالا