ایران

ایران اولین کشوری که واکسن کرونا را به مردم خود می‌فروشد

سخنان برخی مسئولان و اطلاعیه هلال احمر ایران، در مورد دسترسی زودتر آندسته از مردم که پول خرید واکسن کرونا را دارند، با واکنش تندی روبرو شد. منتقدین می‌گویند «ایران نباید اولین کشوری شود که واکسن را به مردم خود می‌فروشد».

وضع بسیاری از استانهای ایران قرمز و حتی برخی مانند تهران «سیاه» است. تعداد زیادی از بیمارستانها جای خالی برای بیماران غیرکرونایی ندارند. کادر درمانی خسته و مردم بی‌دفاع و خشمگین‌اند‌. دولت سردرگم و ناکارآمد در تهیه به موقع و کافی واکسن است.

در این شرایط این خبر نیز منتشر شد که ارز نیمایی در اختیار برخی شرکت‌های «خصوصی» گذاشته می‌شود تا واکسن وارد کنند، واکسن‌هایی که رایگان نخواهند بود.

روزنامه بهار ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) در گزارشی در همین زمینه به نقل از اطلاعیه سازمان هلال احمر نوشت: «این جمعیت در روزهای آتی واکسن کرونا وارد می‌کند، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود».

خبرگزاری میزان نیز به نقل از علیرضارئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به این اشاره کرد که «برخی عجله» دارند و «ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده افراد یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند، از واکسن‌های واردشده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را هم پرداخت کنند.»

او اضافه کرد «طبق سیاست‌های اعلام شده،‌همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد،‌اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه آذرماه است،‌ می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.»

این در حالی است که آقای رئیسی روز گذشته گفته بود: «پیش‌بینی می‌شود تعداد بستری‌های کرونا در این موج به ۶۰ هزار نفر برسد و حالا حالاها از وضعیت قرمز خارج نمی‌شویم.»

واکسن کرونا حداقل به شکل رسمی در تمام کشورها رایگان است. این نکته ای است که برخی از مسئولان نیز برآن انگشت گذاشتند. روزنامه فرهخیتگان از قول علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و عضو کمیته ملی واکسن کرونا نوشت: «تا جایی که من اطلاع دارم هیچ‌ کشوری واکسن را به مردم کشور خود نمی‌فروشد. ما اولین کشوری هستیم که چنین تصمیمی می‌گیریم. این ظاهر خوبی ندارد.»

 

دکمه بازگشت به بالا