ایران

اوکراین: ایران درباره پرونده سقوط هواپیما اطلاعات غلط می‌دهد

وزارت امور خارجه اوکراین ایران را متهم به دستکاری در اطلاعات مربوط به حمله موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری خود کرد. اوکراین همچنین اعلام کرده که ایران در گزارش نهایی مربوط به انهدام هواپیمای مسافربری تناقض‌گویی کرده است.

از حمله موشکی پدافند هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به هواپیمای مسافربری پرواز “پی‌اس‌۷۵۲” شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین بیش از ۱۴ ماه می‌گذرد.

به‌رغم آن، جمهوری اسلامی از ارائه اطلاعات شفاف درباره علت اصلی حمله موشکی به این هواپیمای مسافربری اجتناب ورزیده است.

آژانس خبری اوکراینی “یونیان” روز جمعه نهم آوریل (۲۰ فروردین) گزارشی درباره آخرین مواضع وزارت امور خارجه اوکراین درباره پرونده مربوط به حمله موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری این کشور منتشر کرده است.

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه اوکراین منتشر کرده، آمده است که جمهوری اسلامی داده‌های ناظر بر علت حمله موشکی به هواپیمای یاد‌شده را به “سود خود” دستکاری کرده و از توضیح شفاف درباره این پرونده خودداری کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه اوکراین آمده است که جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده گزارش مربوط به این حمله را بر محور خطای انسانی به سود خود و بدون ارائه دلایل مربوطه دستکاری کند.

از سوی دیگر، در این بیانیه ذکر شده که در گزارش نهایی ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی تناقض‌گویی وجود دارد و توضیحات شفاف درباره علت وقوع چنین حمله‌ای ارائه نشده است.

وزارت امور خارجه اوکراین در عین حال تاکید کرده است که امتناع ایران از توضیح شفاف درباره این پرونده راه را برای تامین امنیت پروازهای غیرنظامی بر فراز این کشور هموار نمی‌کند. به سخن‌دیگر، احتمال تکرار چنین حمله‌ای در آینده نیز منتفی نیست.

اید یادآور شد که هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ پرواز “پی‌اس۷۵۲” شرکت اوکراین روز هشتم ژانویه ۲۰۲۰ هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما بر اثر این حمله جان خود را از دست دادند.

در بین قربانیان این حمله موشکی از جمله ۱۱ شهروند اوکراینی بودند. مابقی قربانیان این حمله، شهروندان کشورهای ایران و همچنین کانادا، سوئد، افغانستان، آلمان و بریتانیا بوده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا