جهان

هشدار روسیه نسبت به تحریم کودتاگران میانمار

مسکو نسبت به افزایش اقدامات تنبیهی علیه خونتای نظامی میانمار هشدار داد. وزارت خارجه روسیه سایر کشورها را از اعمال تحریم، علیه دولت میانمار برحذر داشت و هشدار داد که این مسیر ممکن است به یک جنگ داخلی تمام‌عیار بیانجامد.

وزارت خارجه روسیه در مسکو اعلام کرده که تهدید و فشار علیه حاکمان نظامی میانمار نتیجه‌ای “بسیار خطرناک” به بار می‌آورد. به گفته روسیه، چنین اقداماتی ممکن است میانمار را به یک جنگ داخلی گسترده سوق دهد.

از زمان کودتای نظامی میانمار در اوایل فوریه، اعتراضات این کشور را فرا گرفته است.

معترضان میانمار با برخورد خشن و خونین نیروهای امنیتی روبرو شده‌اند. طبق برآورد فعالان میانمار، تا کنون بیش از ۵۵۰ نفر در جریان تظاهرات جان خود را از دست داده و هزاران نفر بازداشت شده‌اند.

روسیه اعلام کرده که روابط خود با میانمار را گسترش خواهد داد. الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه و چند مقام ارشد دیگر این کشور هفته گذشته در مراسم رژه نظامی کودتاگران میانمار شرکت کردند.

شنبه ۲۷ مارس در پایتخت میانمار هزاران سرباز با در دست داشتن مشعل و پرچم رژه رفتند. کودتاگران میانمار با این رژه گسترده که به مناسبت “روز ارتش” برپا شد قدرت خود را به نمایش گذاشتند.

کودتاچیان میانمار در کنار روسیه، از حمایت چین نیز برخوردار اند.

پیشتر شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت میانمار تشکیل جلسه داده بود؛ اما بیانیه مشترک پیشنهادی این شورا در محکومیت کودتا به دلیل عدم همراهی چین رأی نیاورد.

دکمه بازگشت به بالا