ایران

کلاب‌هاوس، پیشبرنده پروژه‌ای امنیتی که فعلا قرار نیست فیلتر شود

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، می‌گوید درباره مسدودسازی شبکه اجتماعی تازه‌تاسیس کلاب‌هاوس در ایران در حال حاضر «تصمیمى» گرفته نشده است.

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که با راه‌اندازی شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، شماری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران، برنامه‌های مختلفی که برخی از آنها کارکرد انتخاباتی دارد، در این شبکه برگزار می‌کنند.

این شبکه اجتماعی هنوز در ایران فیلتر نشده و حضور برخی فعالان سیاسی، وزرا و نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در آن، در روزهای اخیر خبرساز بوده است.

با آن که دادستان کل ایران اعلام کرده که هنوز تصمیمی برای مسدودسازی این شبکه اجتماعی در ایران اتخاذ نشده، اما در چندین جلسه کلاب‌هاوس، از جمله یک گفت‌و‌گو با حضور محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی، وزاری خارجه و ارتباطات، به خبرنگاران ایرانی خارج از کشور اجازه طرح سوال داده نشد.

در حال حاضر صدها وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب مثل توئیتر و تلگرام در ایران فیلتر است و شهروندان باید برای استفاده از آنها از فیلترشکن استفاده کنند.

گفتنی است، تعدادی از تحلیلگران، شب نشینی‌های طولانی مدت برخی از خبرنگاران خارج از کشور که در رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی و صدای‌ آمریکا فعال هستند و حکومت ایران از آنها با عنوان رسانه‌های معاند نام می برد، با روزنامه‌نگاران حکومتی را یک پروژه‌ای امنیتی می دانند که اهدافی خاص و پشت پرده را دنبال می‌کند؛ علی الخصوص که به دلیل افزایش نارضایتی عمومی از شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران این احتمالا قویا مطرح است که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با بایکوت مواجه شود.

در این گفتگوها عمدتا ارتش سایبری جمهوری اسلامی با صرف نظر از مشکلات اساسی در ایران مِن جمله نبود آزادی بیان و رسانه‌های مستقل، منابع مالی و استقلال رسانه‌های خارج از کشور را محل انتقاد و بحث قرار میدهند.

البته پاسخ خبرنگاران خارج از کشور نیز مشخص است، آنها می گویند ما به دلیل محدودیت‌ها و نبود فضای آزاد برای حرفه خبرنگاری در ایران، در هر رسانه‌ای که به ما آزادی عمل بدهد، مشغول بکار خواهیم شد و ملت ایران را از حقایق رویدادهای ایران مطلع سازیم.

دکمه بازگشت به بالا