جهان

سفر دو رهبر ارشد اتحادیه اروپا به ترکیه برای دیداری کم‌سابقه با اردوغان

بلندپایه ترین مقام‌های اتحادیه اروپا امروز به ترکیه سفر می‌کنند تا در اقدامی کم‌سابقه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور، دیدار و درباره اظهارات اخیر او در مورد تلاش برای کاهش تنش و بهبود روابط آنکارا با این اتحادیه گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا، قصد دارند در دیدار با آقای اردوغان عزم او را برای آنچه “برگرداندن ورق” در روابط با اروپا خوانده، محک بزنند.

دو طرف سال‌هاست که بر سر مسائل گوناگون اختلاف دارند و این تنش‌ها تابستان گذشته با اعزام ناو نیروی دریایی ترکیه به آب‌های مورد مناقشه با قبرس و یونان، دو عضو اتحادیه اروپا، به اوج خود رسید.

این کشمکش با عقب‌نشینی ناو ترکیه فروکش کرد و این کشور بعد از حدود پنج سال در مذاکرات تعیین حدود دریایی با یونان شرکت کرد. در نتیجه اتحادیه اروپا هم از تهدید به تحریم ترکیه دست برداشت.

آنکارا می‌گوید در پی آن است که دو طرف از گفت‌وگوهای “مثبت” در مجموعه تماس‌های اخیر با مقام‌های اتحادیه، به مرحله “اقدام واقعی” در حل اختلاف‌ها به ویژه درباره معضل مهاجران و پناهجویان برسند.

اما مقام‎‌های اروپایی هشدار داده‌اند که هر گونه پیشرفت در این زمینه مشروط به اقدامات عملی دولت آقای اردوغان و قصد او برای شراکت سازنده با اتحادیه اروپا است.

دکمه بازگشت به بالا