ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: انتظار پیشرفت آنی و سریع در مذاکرات با ایران را نداریم

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که این کشور انتظار پیشرفت آنی و سریع در مذاکرات هسته‌ای با ایران ندارد.

آقای پرایس روز دوشنبه ۱۶ فروردین اعلام کرد «ما مقیاس چالش‌هایی که پیش‌رو داریم را دستکم نمی‌گیریم. هنوز ایام آغازین است».

قرار است نشست اعضای باقی‌مانده در برجام روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین در پایتخت اتریش برگزار شود.

یک روز پیش از آغاز این مذاکرات در وین،  سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران، رهبری هیات آمریکایی را برعهده خواهد داشت.

ایران گفته است هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا انجام نخواهد داد، با این‌حال ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که مذاکراتی دوجانبه خواهند داشت.

روز ۱۳ فروردین، علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای از «بن‌بست عبور کرده» و طرفین بحث این‌که «چه کسی باید قدم اول را بردارد» را پشت سر گذاشته و مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد «مراحل فنی» شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در ایران، ضمن اعلام آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام گفته است، مذاکرات سختی برای بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات هسته‌ای‌شان در پیش است، اما این مذاکرات در «مسیر درستی» است.

او گفته: آمریکا می‌داند که برای بازگرداندن ایران به تعهدات اتمی‌اش باید تحریم‌هایی که در تضاد با برجام است، لغو شود.

آقای مالی تاکید کرد که ایران و آمریکا مدت‌هاست مذاکرات غیرمستقیمی نداشته‌اند و لذا همسو شدن در این رابطه زمان خواهد برد.

دکمه بازگشت به بالا