ایران

خشکسالی در سال ۱۴۰۰ به دنبال کاهش ۴۰ درصدی بارندگی

یک مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در کشور در سال ۹۹ از خشکسالی در سال جدید خبر داد.

ابوالقاسم حسین‌پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، روز شنبه، ۱۴ فروردین، با اشاره به بی‌سابقه بودن بارش سال‌های ۹۷ و ۹۸ در ۵۰ سال اخیر به خبرگزاری ایلنا گفت که تا پایان سال ۹۹ تنها چهار استان کشور بارش‌ نرمال داشته‌اند.

آقای حسین پور همچنین گفت که استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بین ۸۰ تا ۸۵ درصد کاهش نسبت به بارش متوسط و نرمال را در سال پیش داشته‌اند و علاوه بر این دو استان، کرمان نیز در معرض خطر خشکسالی قرار دارد.

تورج نوروزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان روز شنبه هفتم فروردین از نابودی حدود ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزارهای دیم این استان به‌دلیل خشکسالی و کمبود بارش در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ خبر داده بود.

اسماعیل حسین‌ زهی، نماینده سیستان و بلوچستان هم اسفندماه ۹۹ ضمن اعلام وضعیت بحرانی آب در استان سیستان و بلوچستان از خالی شدن بعضی روستاها در این استان از سکنه و موج مهاجرت از آن خبر داده بود.

تحلیلگران معتقد هستند که حکومت با سیاست تغییر بافت جمعیتی، اقوام ایرانی را در شرایط سخت و دشوار رها می کند تا آنها ناچار به مهاجرت شوند.

دکمه بازگشت به بالا