ایران

روایت های متناقض از تیراندازی نیروهای سپاه در شوش

سپاه پاسداران از درگیری با یک تیم وابسته به حرکت النضال در شوش و کشته شدن یک نفر خبر داده است. این در حالی است که هرانا پیشتر از تیراندازی بدون دلیل این نیروها به سمت دو شهروند و کشته شدن هر دوی آنها خبر داده بود.

حرکت النضال یا “جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز” گروهی مسلح و جدایی‌طلب است و از سوی جمهوری اسلامی در رده گروه‌های تروریستی قرار دارد.

پیشتر هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر نوشته بود که این دو شهروند اهل شوش، در پی نقض قوانین بکارگیری سلاح، هدف تیراندازی نیروهای “حوزه مقاومت بسیج شهید دانش شوش” قرار گرفتند و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

نیروهای امنیتی شایعه کرده‌اند که این شهروندان در هنگام حمله به حوزه علمیه و دادگاه زخمی و بازداشت شده‌اند. امری که توسط بستگان آنان تکذیب شده است.

هویت دو جوان جان باخته “ابراهیم عطشانی، حدودا ۲۰ ساله، فرزند صالح و مصطفی حرگانى، حدودا ۲۴ ساله، فرزند کریم از اهالی منطقه دوار شهرستان شوش” توسط هرانا احراز شده است.

ابراهیم عطشانی پیشتر در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

شلیک نیروهای نظامی و امنیتی به شهروندان در شهرهای مختلف کشور امری مسبوق به سابقه است. این امر در مواردی منجر به آسیب‌های دائمی و یا جان باختن شهروندان می‌شود.

از جمله در بلوچستان و کردستان، سوخبران و کولبران بصورت دائمی هدف شلیک ماموران امنیتی قرار می گیرند.

دکمه بازگشت به بالا