ایران

واکنش رئیس جمهوری آمریکا به سند همکاری چین و جمهوری اسلامی: “سال‌هاست نگران آن هستم”

رئیس جمهوری آمریکا در واکنشی کوتاه به همکاری ایران و چین، آن را نگران کننده توصیف کرد.

جو بایدن عصر یکشنبه ۸ فروردین در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره امضای قرارداد همکاری میان تهران و پکن تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که «یک سال است نگران این مساله هستم.»

وزیران خارجه جمهوری اسلامی و چین روز هفتم فروردین، سند برنامه جامع همکاری بین دو کشور را در تهران امضا کردند. این سند فعلاً در سطح امضای اولیه است و تا عملی شدن فاصله داد.

با وجود اعلام نگرانی از سوی بسیاری از شهروندان ایرانی، مقام‌های جمهوری اسلامی از انتشار محتوای سند همکاری ایران و چین و شفاف‌سازی در مورد آن خودداری می‌کنند.

دستیار وزیر امور خارجه ایران در امور آسیا و اقیانوسیه نیز در واکنش به این انتقادات، با انتشار توئیتی گفت که «سند همکاری ایران و چین ماهیت قرارداد یا موافقتنامه ندارد» و انتشار آن «الزام قانونی ندارد».

اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که انتشار سند نقشه راه همکاری میان کشورها که معمولاً کلیاتی از علایق طرفین به گسترش روابط است، امری کاملاً معمول است و تنها متن اصلی تفاهم‌نامه یا مفاد کامل قرارداد است که جنبه محرمانه دارد و کشورها و شرکت‌ها از علنی کردن آن خودداری می‌کنند.

اما منتقدان این توافق را با عهدنامه ترکمانچای بین ایران و روسیه تزاری مقایسه می‌کنند؛ عهدنامه‌ای که بر اساس آن ایران کنترل بخش‌های بزرگی از سرزمین خود در جنوب قفقاز را از دست داد و آن‌ها را به روسیه واگذار کرد.

دکمه بازگشت به بالا