ایران

شمار امضاء کنندگان نامه‌ی اعتراضی به پکن از مرز ۴۰۰۰ نفر گذشت

بیش از ۲۳۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج ایران در نامه‌ای اعتراضی به رئیس‌جمهوری چین، سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را قراردادی «فاقد اعتبار» و «غیر انسانی» خواندند.

در این نامه که خطاب به شی جین‌پینگ نوشته شده، سند جامع همکاری میان دو کشور در «نزد ملت ایران یادآور قراردادهای ننگینِ ترکمانچای و گلستان است، بنابراین انتظار داریم با فراخواندنِ وزیر امور خارجه‌ی خود به پکن از پیگیری این قرارداد جلوگیری به عمل آورید».

این نامه می‌افزاید که جمهوری اسلامی «نماینده ملت ایران نیست» و این قرارداد را صرفا با هدف نجات خود از سرنگونی و فروپاشی امضا کرده است.

در میان امضاکنندگان، نام چهره‌های سرشناس سیاسی و مدنی مانند نرگس محمدی، محمد نوری‌زاد، کمال جعفری یزدی، هاشم خواستار، قاسم شعله‌سعدی، حسن شریعتمداری، جواد لعل‌محمدی، منوچهر بختیاری و محمد مهدوی‌فر به چشم می‌خورد.

کنشگران و فعالان مدنی معترض به این قرارداد تاکید دارند که «قرارداد استراتژیک ۲۵ ساله در تعارض با منافع ملی ایران است و به لحاظ اخلاقی، سیاسی، حقوقی و انسانی مردود است».

در بخش دیگری از این نامه اعتراضی آمده است: «قاطبه ملت ایران و به‌ویژه نخبگان سیاسی» که بسیاری از آن‌ها هم‌اکنون در زندان‌های جمهوری ‌اسلامی«تحت شکنجه‌های سخت» به سر می‌برند یا به روش‌های مختلف، منزوی یا مجبور به ترک وطن شده‌اند، این قرارداد را فاقد اعتبار می‌دانند و حق استیفای حقوق ملت و جبران خسارت‌های مادی و معنوی را برای خود محفوظ می‌دانند.

گفتنی است، این نامه برای امضای عمومی در وب سایت  change.org که به منظور تسهیل دادخواست توسط شهروندان عمل می کند نیز منتشر شده است.

شمار ایرانیانی که تا لحظه تنظیم این خبر، این نامه اعتراضی به پکن را امضاء کرده‎اند، از مرز ۴۰۰۰ هزار نفر گذشته است.

 

دکمه بازگشت به بالا