ایران

دادگاه حمید نوری از متهمان کشتار تابستان ۶۷ در سوئد برگزار خواهد شد

ایرج مصداقی، زندانی سیاسی پیشین و فعال حقوق‌بشر، خبر داد که دادگاه حمید نوری، از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان۶۷ از روز ۱۸ خرداد ماه، هشتم ژوئن به عنوان بزرگترین دادگاه تاریخ سوئد آغاز می‌شود و ۸۹ جلسه ادامه خواهد داشت.

در دادگاه حمید نوری در سوئد چهار دادستان اتهامات نوری را مطرح می‌کنند و شاکیان این متهم کشتار زندانیان سیاسی در سال۶۷ نیز با سه وکیل مدافع در دادگاه حضور خواهند داشت.

دادگاه این متهم کشتار زندانیان سیاسی در تابستان۶۷ از هفدهم خرداد ماه آغاز و برگزاری ۸۹ جلسه آن تا اواخر بهمن، فوریه ۲۰۲۲، به پایان خواهد رسید.

ایرج مصداقی، زندانی سیاسی پیشین و فعال حقوق بشر در صفحه توییتر خود نوشت که به عنوان اولین شاکی طی روزهای اول و دوم تیر، ۲۲ و ۲۴ ژوئن، در این دادگاه حضور خواهد داشت.

حمید نوری، یکی از متهمان اعدام‌های ۱۳۶۷ است که آبان ماه سال۹۸ در استکهلم سوئد بازداشت شد.

نوری «دادیار زندان گوهردشت در سال ۶۷» بوده است و به گفته کاوه موسوی، وکیل، متهم به «جنایت جنگی،‌ جنایت علیه بشریت،‌ شکنجه و مشارکت در جرم مستمر باز ندادن جنازه‌ها» در جریان اعدام‌های گروهی زندانیان در تابستان ۱۳۶۷ است.

اعدام‌های گروهی سال ۱۳۶۷ به فرمان روح‌الله خمینی، رهبر وقت نظام ایران، و با اعزام هیاتی  به زندان‌ها انجام شد، هیاتی که به «هیات مرگ» شهرت دارد.

دکمه بازگشت به بالا