ایران

فرانسه: مشکلات تاکتیکی و وضعیت داخلی ایران مانع احیای مذاکرات هسته‌ای است

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه دیروز گفت که تلاش‌ها برای احیای برجام به دلیل «مشکلات تاکتیکی» و وضعیت داخلی ایران در دوران پیش از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، متوقف شده است.

فرانسه همراه با بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا در تلاشند تا آمریکا و ایران را به پای میز مذاکرات غیر رسمی بکشانند که نخستین گام برای احیای توافق‌نامه هسته‌ای خواهد بود.

در حالی که تا کنون هیچ یک از طرف‌های امضا کننده برجام گامی عملی برای بازگرداندن آمریکا و احیای این توافق بین‌المللی برنداشته‌اند، آغاز تعطیلات سال نو در این هفته و نیز شروع کارزار تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری ایران در آینده نزدیک احتمالاً مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

ژان ایو لودریان روز سه شنبه در برابر نمایندگان مجلس سنای فرانیه گفت: «یک مشکل تاکتیکی و همچنین یک مسئله داخلی در ایران وجود دارد. ایران در وضعیت ویژه‌ای قرار گرفته زیرا انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه ژوئن نزدیک است.»

پیش ازین راب مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران اعلام کرده بود که انتخابات آینده ایران بر سرعت مذاکرات هسته‌ای اثری ندارد؛ بلکه سرعت مذاکرات  را میزان منطبق بودن با دفاع از منافع امنیت ملی آمریکا تنظیم می کند.

اما بنظر می رسد که چنین رویکردی در طرف ایرانی برجام وجود ندارد زیرا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی به صورت تلویحی تاکید کرده است که عده‌ای در داخل از کلیدخوردن مذاکرات پیش از انتخابات ۱۴۰۰ نگران هستند. او همچنین فاش ساخته است که مخالفان داخلی به آمریکا ندا می‌دهند که دولت روحانی در قدرت نمی‌ماند و قدرت اینها چند روزه است و بهتر است که آمریکا با آنها وارد مذاکره شود.

تحلیلگران نیز معتقدند که حکومت ایران، برای آغاز مذاکرات تازه با آمریکا، منتظر مشخص شدن تکلیف انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است؛ زیرا این احتمال قویا مطرح است که یک رئیس جمهور نظامی بر سر کار بیاد و امتیاز برجام ۲ و لغو تحریم‌ها را در کارنامه خود ثبت کند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا