ایران

ایران استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات نطنز را آغاز کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات نطنز خبر داد. خبرگزاری رویترز در این ارتباط نوشت استفاده از سانتریفیوژهای آی‌آر-۴ (IR-4) نقض تعهدات برجام توسط ایران محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که جمهوری اسلامی استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌ آی‌آر-۴ را برای غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز شروع کرده است.

رویترز نوشته است که این اقدام ایران نقض توافقنامه هسته‌ای برجام است که ایران در سال ۲۰۱۵ با پنج قدرت جهانی منعقد کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۲۵ اسفند تایید کرده بود که ایران سانتریفیو‌ژ‌های از نوع پیشرفته را در سه آبشار ۱۷۴ تایی در بخش زیرزمینی تأسیسات نطنز نصب کرده است.

اواخر آبان‌ سال جاری نیز آژانس گزارش کرده بود که ایران تزریق گاز “هگزافلوراید اورانیوم” به یک زنجیره ۱۷۴تایی از سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی نطنز را آغاز کرده است. مقامات جمهوری اسلامی این خبر را همان زمان تأیید کردند.

ایران در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد اورانیوم با غلظت ۲۰درصد تولید کند.

طبق توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی تنها حق انباشت اورانیوم غنی‌شده با سانتریفیوژ‌های نسل اول آی‌آر-۱ (IR-1) را دارد و تنها این دستگاه‌ها هستند که اجازه دارند در سایت زیرزمینی نطنز فعالیت کنند.

دکمه بازگشت به بالا