ایران

مدیرکل آژانس اتمی: دستیابی به توافق معتبر بدون حضور بازرسان آژانس در ایران ممکن نیست

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد اوایل ماه میلادی آینده، تیم فنی آژانس را برای بررسی موضوع ذرات اورانیوم‌غنی‌شده در مکان‌های اعلام‌نشده اعزام خواهد کرد.

گروسی روز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه در جلسه مشترک سه کمیته پارلمان اروپا گفت: «بدون حضور آژانس و بازرسان در ایران امید به توافق معتبر ممکن نیست. ما در این زمینه روی کمک بسیار مهم اروپا و پارلمان اروپا حساب می‌کنیم.» او با اشاره به سفرهای اخیر خود به ایران اضافه کرد که آژانس تنها حضور بین‌المللی در ایران در زمینه موضوع هسته‌ای است.

گروسی تاکید کرد برای آژانس «حضور مفید» در ایران مهم است و در ادامه ابراز امیدواری کرد در مدت باقی‌مانده از توافق سه‌ماهه موقت، تلاش‌های دیپلماتیک منجر به بازگشت طرف‌ها به برجام شود. مدیرکل آژانس اشاره کرد که دسترسی و نظارت بازرسان این نهاد در ایران محدود است.

گروسی در زمینه عدم توضیح و ارائه اطلاعات از سوی ایران درباره کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده گفت که قرار است یک تیم فنی از کارشناسان را در اوایل ماه میلادی آوریل اعزام کند تا این موضوع را مورد بررسی و بحث قرار دهند.

او اشاره کرد که شورای حکام آژانس را در زمینه این بررسی‌ها مطلع خواهد کرد. پیشتر سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در همراهی با آمریکا تلاش داشتند قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست اخیر شورای حکام صادر کنند. پس از موافقت ایران با همکاری و توضیح به آژانس، این کشورها از صدور قطعنامه چشم‌پوشی کردند و آن را «فرصتی دوباره» به ایران خواندند.

دکمه بازگشت به بالا