خاورمیانه

انتقاد آمریکا و اروپا از طرح انتخاباتی قصاب دمشق: نه آزاد است و نه عادلانه

دیروز دوشنبه ۲۵ اسفند ماه، وزرای خارجه آمریکا و چهار متحد اروپایی آن، در دهمین سالگرد جنگ داخلی سوریه طرح دمشق برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری میلادی را نقض‌کننده حقوق مردم این کشور دانستند.

بیانیه وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا تاکید می‌کند که چنین انتخاباتی نه آزاد خواهد بود و نه عادلانه و همچنین نباید به نرمال‌سازی روابط کشورها با حکومت اسد منجر شود.

بشار اسد معروف به قصاب دمشق از سال ۲۰۰۰ و در پی درگذشت پدر خود، حافظ اسد، قدرت را در سوریه در اختیار دارد.

در حالی که تاکنون تلاش‌ها برای دستیابی به توافق و صلح در این کشور ناکام مانده است؛ پیش‌بینی می‌شود که انتخابات ریاست جمهوری سوریه دو تا سه ماه آینده برگزار شود.

بیانیه مشترک وزرای خارجه آمریکا و چند کشور اروپایی نیز تصریح می‌کند که «هر فرایند سیاسی به مشارکت همه مردم سوریه، از جمله مهاجران و آوارگان سوری نیاز دارد تا بدین طریق صدای همه آنها شنیده شود».

در سال ۲۰۱۴ نیز بشار اسد در پی یک انتخابات نمایشی و بدون حضور چهره‌ای از مخالفان، خودش را با کسب ۸۸.۷ درصد آرا پیروز انتخابات اعلام کرد.

آتش جنگ داخلی سوریه ۱۰ سال قبل در چنین روزی با سرکوب خونین تظاهرات صلح‌طلبانه مخالفان حکومت بشار اسد برافروخته شد که تا به امروز ادامه دارد. برآوردهای گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر در سوریه حاکی از آن است که طی این جنگ بیش از ۳۸۸ هزار نفر کشته شده‌اند که حدود ۱۱۷ هزار نفر آنان شهروندان غیرنظامی بودند.

به تازگی محمود چهارباغی، فرمانده وقت توپخانه سپاه قدس جمهوری اسلامی در سوریه، گفته است که ماموریت سپاه قدس و قاسم سلیمانی حفظ حکومت بشار اسد به دستور رهبر جمهوری اسلامی، پیش از ظهور داعش در آن کشور بود.

دکمه بازگشت به بالا