اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی تهران: سال۹۹، بدترین سال اعتماد عمومی به سیاست‌های اقتصادی بود

رییس اتاق بازرگانی تهران سال ۱۳۹۹ را «بدترین سال از لحاظ اعتماد عمومی به سیاست‌ها و اقدامات اقتصادی» در کشور دانست.

مسعود خوانساری در نشست دیروز «کاهش شدید میزان اعتماد جامعه به سیاست‌گذاران» را یکی از پیامدهای سیاست‌های اقتصادی طی سال‌جاری توصیف کرد و گفت: علاوه بر تورم بالا، برخی متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز، بهای حامل‌های انرژی و نرخ سود بانکی هم‌چنان وضعیت نامشخصی دارند و به همین دلیل «عدم اطمینان از وضعیت اقتصاد کشور در سال آینده» نیز یکی از نگرانی‌های مهم فعالان اقتصادی است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت بورس، افزود: یکی از بازارهایی که می‌توانست نقش بسزایی در شرایط کمبود مالی بنگاه‌ها ایفا کند، بازار سرمایه بود که به دلیل عدم برنامه‌ریزی و نبود نظارت کافی بر این بازار این هدف حاصل نشد و بسیاری از افراد و خانوارها دچار زیان شدند و این مساله منجر به سلب اعتماد عمومی از سیاست‌گذار شد.

رییس  اتاق تهران در ادامه یکی از چالش‌های مهم اقتصاد ایران را «استمرار تورم‌های بالا» برشمرد و گفت: تورم مستمر و بالا ریشه بسیاری از مشکلات در اقتصاد است.

او گفت که انتظار ‌می‌رود در پایان سال ۱۳۹۹ نرخ تورم دست‌کم ۳۶ درصد باشد که با نرخ تورم هدف بانک مرکزی که ۲۲ درصد بود، فاصله بسیاری دارد و درحالی که تورم ایران دو رقمی است، میانگین تورم کشورهای در حال توسعه و نوظهور، تک‌رقمی است.

رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد که فقط ۹ کشور در دنیا از تورم دو رقمی رنج می‌برند که ایران یکی آنهاست و مشخص نیست که در سال آینده تا چه میزان هزینه کسری بودجه بالا در قالب تورم، توان مالی خانوارها و فعالان اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.

در بخش دیگری این نشست، خوانساری گفت که در سال۹۹ شاهد نوسانات شدید و ۸۰ درصدی نرخ ارز بودیم و اکنون این امکان وجود دارد که با بودجه‌ای که دولت ارائه کرده است، تورم بالایی به وقوع پیوندد و یک‌بار دیگر شاهد رها شدن فنر ارز و افزایش قیمت‌ها باشیم.

محمدحسن دیده‌ور، عضو صنعتی اتاق تهران، نیز طی سخنانی، به موضوع بدهی‌های دولت و اثرات آن بر تورم، بیکاری و وابستگی بیشتر به اقتصاد دولتی اشاره کرد و گفت که بر اساس آمارها، طی یک سال گذشته بدهی دولت به بانک مرکزی ۱۵۰ درصد رشد کرده

تولید ناخالص داخلی ایران در ۹ ماه نخست سال‌جاری باکاهشی معادل منفی یک و دو دهم درصد از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان ۹ ماه نخست سال ۹۸ به ۵۲۳ هزار میلیارد تومان در ۹ ماه نخست سال۹۹ کاهش یافته است.

میزان صادرات ایران بدون نفت نیز به گفته این مقام اتاق بازرگانی از ۳۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار در یازده  ماه نخست سال ۹۸ به ۳۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در یازده ماه نخست سال ۹۹ کاهش یافته است.

دکمه بازگشت به بالا