جهان

منابع به طلوع نیوز: خلیل‌زاد «طرح حکومت مشارکتی» را با سیاسیون افغانستان مطرح کرده‌است

منابع مطلع به شبکه طلوع افغانستان گفته اند، زلمی خلیل زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در جریان سفر به کابل در باره طرح حکومت مشارکتی با طالبان، با رئیس جمهوری و سیاست‎‌مداران آنکشور گفت‌وگو کرده‌است.

منابع نزدیک به حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گویند که آقای خلیل زاد پیش نویس طرح حکومت مشارکتی را به آنها سپرده‌است و از آنها خواسته تا دیدگاه‌های شان را در بارۀ این طرح هرچه زود به او اطلاع دهند.

این منابع می‌افزایند که فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان به سیاستمداران افغانستانهمچنان گفته‌است که روند صلح در دوحه به حاشیه خواهد رفت و برای ایجاد یک حکومت مشارکتی که طالبان بخشی از آن خواهند بود، نشست بزرگ ملی و جهانی مشابه به نشست “بن” برگزار خواهد شد.

در همین ارتباط شهزاده مسعود، از نزدیکان حامد کرزی در این باره گفته‌است: «مانند کنفرانس بن یک کنفرانس بزرگ بین المللی تشکیل خواهد شد که طرف طالبان و دولت به سطح رهبران در آن شرکت می کنند و در عین زمان جامعه جهانی به شمول امریکا و کشورهای منطقه به یک موافقت سیاسی خواهند رسید تا مشروعیت سیاسی را از جامعه جهانی بگیرد و مشروعیت ملی را از طریق لویه جرگه بگیرد.»

لویَه جَرگه یا جرگهٔ ملی، به معنی «گردهمایی بزرگ سران قبایل افغانستان» است. لویه جرگه بزرگ‌ترین مجمع بزرگان و شخصیت‌های قومی و اجتماعی کشور افغانستان است که در موارد بحرانی در افغانستان تشکیل می‌شود.

اما پرسش بنیادینی که این روزها فعالان مدنی افغانستان مطرح می کنند، این است که نوعیت نظام آینده، پس از حکومت مشارکتی چه گونه خواهد بود؟

دکمه بازگشت به بالا