ایران

بایدن «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را یک سال دیگر تمدید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا، جمعه ۱۸ اسفند با امضای فرمانی، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش وب سایت کاخ سفید، جو بایدن در نامه‌ای به کنگره، اطلاع داد این فرمان را، که برای نخستین بار در ماه مارس ۱۹۹۵ توسط بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت صادر شد، از ۱۵ ماه مارس ۲۰۲۱ به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

در متن فرمان «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران آمده است، «اقدامات و سیاست های دولت ایران همچنان تهدیدی غیرمعمول و خارق العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است.»

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: «به همین دلیل، به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شد ادامه خواهد یافت و در واکنش به این تهدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند».

جیمی کارتر، در پی حمله دانشجویان گروه موسوم به «خط امام» در آبان ۱۳۵۸ به سفارت آمریکا در تهران، اشغال این سفارت و گروگان‌گیری کارکنان آن، فرمان ۱۲۱۷۰ را صادر و تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد.

در ۲۹ دی ماه ۱۳۵۹ بین ایران و آمریکا، در الجزایر، توافقی به‌دست آمد که هدف آن پایان دادن به بحران ناشی از گروگان‌گيری کارمندان سفارت آمريکا در تهران بود. کارمندان سفارت پس از ۴۴۴ روز از اسارت آزاد شده و به کشورشان بازگشتند.

فرمان ۱۲۱۷۰می‌گوید روابط واشینگتن و تهران هنوز عادی نشده، و روند اجرای توافق‌نامه‌های مورخ ۲۹ دی ماه ۱۳۵۹ با ایران همچنان ادامه دارد.

قانون وضعیت اضطراری ملی پس از یک سال از اعلام، منقضی می‌شوند مگرآنکه رئیس جمهوری آمریکا در مدت ۹۰ روز پیش از انقضای آن تمدیدش را اعلام کند.

دکمه بازگشت به بالا