ایران

روحانی: مذاکرات جدیدی در قالب برجام نداریم

حسن روحانی در واکنش به تلاش سه کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه اقدامات هسته‌ای نظام ایران و با اشاره به‌پیش شرط بازگشت به برجام، برای بازنگری در این توافق‌نامه و مذاکره با آمریکا گفت: «اگر آمریکا می‌خواهد که ما به تعهدات برجامی بازگردیم، ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند. فعلاً از آمریکا خسارت نمی‌گیریم، اول بیاید داخل برجام بقیه کار‌ها بعد؛ بعضی‌ها فکر‌هایی نکنند، بوی کباب نمی‌آید، خر داغ می‌کنند.»

روحانی که صبح پنجشنبه ۱۴ اسفند به‌منظور افتتاح چند طرح وزارت کشور، در جلسه‌ای به‌صورت ویدئو کنفرانس شرکت کرده بود، تاکید کرد:« برخی فکر می‌کنند می‌توانند در شرایط جدید چیزی به برجام اضافه کنند، اما باید بدانند که برجام کم و زیاد نمی‌شود، یک متن ثابت است و تمام شده است، مذاکره جدیدی در قالب برجام نخواهیم داشت و برجام در همان چارچوب مورد توافق، پیش روی ماست.»

وی در ادامه مدعی شد که تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران دلایل سیاسی دارد. او از کشورهای اروپایی خواست که این روند را ادامه ندهند.

اصرار رهبران نظام ایران بر مذاکره نکردن پیش از لغو تحریم‌ها، انتقاد طرف‌های اروپایی برجام را برانگیخته است. بریتانیا، فرانسه و آلمان، در سه سال گذشته تلاش کرده‌اند توافق را حفظ کنند و اکنون نیز قصد احیای آن را دارند.

دکمه بازگشت به بالا