خاورمیانه

آمریکا دو فرمانده نظامی ارشد حوثی‌ها را تحریم کرد

دولت بایدن برای نخستین بار تحریم‌هایی را علیه مقامات ارشد حوثی‌ها اعمال کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دو مقام ارشد نظامی حوثی‌های یمن، گروه شیعه مورد حمایت ایران را روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند تحریم کرد.

آندرا گاکی٬ رئیس دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی، وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد احسن الحمزی فرمانده نیروهای هوایی و منصور السعدی فرمانده نیروهای دریایی حوثی‌ها به خاطر تهیه سلاح از ایران و حمله به اهداف کشورهای همسایه و کشتی‌ها در لیست سیاه قرار گرفتند.

دولت جو بایدن بهمن‌ماه امسال اعلام کرد با توجه به وخامت وضعیت انسانی در یمن، گروه حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می‌کند، اما افراد تحریم شده حوثی‌ها کماکان در لیست سیاه باقی خواهند ماند.

خانم گاکی گفته است آمریکا متعهد به بازخواست از رهبران حوثی‌ها به خاطر اعمالشان است؛ رهبرانی که باعث «رنج بسیار» مردم یمن هستند.

وی گفته است به غیر از این، حملات حوثی‌ها به کشورهای همسایه و کشتی‌ها در آبهای بین‌المللی در راستای «اهداف ایران برای ناامن کردن منطقه» است.

عربستان سعودی روز شنبه ۹ اسفند اعلام کرد که به ریاض، پایتخت عربستان، حمله موشکی و پهپادی صورت گرفته است.

شورشیان حوثی با پذیرش مسئولیت حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی اعلام کردند که در این حمله یک فروند موشک بالستیک “ذوالفقار” نیز شلیک شده.

موشک بالستیک ذوالفقار از جمله موشک‌های ساخت ایران است.

اخیرا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با اشاره به اراده عربستان و دولت قانونی یمن جهت پایان دادن به جنگ داخلی در آن کشور از شورشیان حوثی خواسته تا در همین مسیر گام بردارند.

دکمه بازگشت به بالا