ایران

گفت‌وگوی تلفنی مکرون و روحانی: فرانسه به شدت از نقض برجام توسط ایران ابراز نگرانی کرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند با همتای ایرانی خود از اقدامات جمهوری اسلامی در جهت نقض تعهدات هسته‌ای «به شدت» ابراز نگرانی کرد.

کاخ الیزه با انتشار گزارشی از گفت‌وگوی رؤسای‌جمهوری دو کشور اعلام کرد که آقای مکرون «به شدت» از اقدامات هسته‌ای اخیر ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است با توجه به تلاش‌های فرانسه طی یک سال گذشته برای احیای برجام، تهران باید «به صورت شفاف و فوری» بگوید آیا مذاکرات برجام با همه اعضا (از جمله آمریکا) می‌تواند شروع شود یا نه.

اتحادیه اروپا طی هفته‌های گذشته تلاش‌هایی برای برگزاری اجلاس اعضای باقی‌مانده برجام به اضافه آمریکا انجام داد اما ایران رسما اعلام کرد که در این اجلاس شرکت نمی‌کند، مگر این‌که ابتدا آمریکا تضمین دهد که بعد از اجلاس، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد؛ اما جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌گوید آماده بازگشت به برجام است، به شرط این‌که جمهوری اسلامی ابتدا به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد. موضوعی که ایران رد کرده و گفته که ابتدا باید تحریم‌ها لغو شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگو با آقای مکرون گفته است «برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیا آن نیز لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا است».

دکمه بازگشت به بالا