ایران

جلالی‌زاده: «سراوان» زخمی بود که اتفاقات اخیر سرش را باز کرد؛ این برخوردها آتش زیر خاکستر می‌سازد

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی کرد اهل سنت در گفت‌وگویی با “سایت خبری تحلیلی آزادی” در واکنش به کشتار اخیر سوختبران بلوچ در سراوان گفته است که: « مساله سراوان یک زخمی بود که این اتفاق سر آن را باز کرد تا مردم پی به واقعیت‌ها و مسائل این منطقه بردند».

جلالی‌زاده ابراز تاسف کرد که « حکومت به جای اینکه مساله را از نگاه حقوقی، انسانی و مسئولانه بررسی کند و ببیند که چه عواملی سبب شده که امروز در کردستان کولبر و در بلوچستان سوخت‌بر باشد؛ به این افراد تیراندازی کرده است».

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه مساله سوخت‌بری چندسالی است که وجود دارد، افزود: « چرا باید افرادی با جان مردم بازی کنند؟ حادثه‌ای که رخ داده با قطع اینترنت حل نمی‌شود و یک آتش زیر خاکستر می‌ماند که فردا در جای دیگری و به نوع دیگر ظهور و بروز خواهد داشت».

جلالی زاده همچنین با تاکید بر اشتباه بودن برخورد حاکمیت با مساله سوخت بران بلوچ گفت: « اگر فکر کنیم که این‌ها چون سنی مذهب هستند نباید مثل سایر هموطنان از امکانات دولت و حکومت استفاده کنند و اینان را به کارهای بی‌ارزش واداریم، درست نیست».

لازم به ذکر است روز دوشنبه، ۴ اسفندماه ۹۹ به دنبال تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در مناطق مرزی شهرستان سراوان به سمت گروهی از سوخت‌بران، ده ها سوختبر بلوچ کشته و زخمی شدند.

به دنبال این حادثه، گروهی از شهروندان سراوان در اعتراض به تیراندازی به سوی سوخت‌برهای مرزی، روبه‌روی فرمانداری این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند اما این تجمع ها با دخالت نیروهای پلیس و با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی با گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی به سمت معترضان به خشونت کشیده شد.

خشونت مسئولین با معترضان سراوانی، سبب قیام و اعتراض سراری در شهرهای مختلف بلوچستان شد.

دکمه بازگشت به بالا