حقوق بشر

چهار زندانی سیاسی عقیدتی در زندان اهواز اعدام شدند

قوه قضائیه ایران حکم اعدام چهار زندانی سیاسی عقیدتی را عصر روز یکشنبه ۱۰ اسفند در زندان سپیدار اهواز اجرا کرده است.

نهادهای حقوق بشری اسامی این چهار نفر را «جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان» اعلام کرده‌اند و می‌گویند این افراد «دقایقی پس از ملاقات آخر با خانواده‌شان» اعدام شده‌اند.

کریم دحیمی، فعال حوزه حقوق بشر، در این زمینه به خبرگزاری هرانا گفته است که زندانیان در ملاقات آخر با خانواده‌ها گفته بودند که قرار است به زندان شیبان اهواز منتقل شوند ولی نیم ساعت بعد خانواده‌ها متوجه می‌شوند که احکام اعدام اجرا شده است.

جاسم حیدری، ۳۱ ساله، یکی از این زندانیان سیاسی اهوازی بود که به اتهام «بغی» از طریق همکاری با گروه‌های مخالف نظام به اعدام محکوم شد و این حکم در آبان‌ امسال توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

جاسم حیدری زندانی عرب اهوازی که تنها جرمش گرویدن به مذهب اهل سنت بود در طول دوره بازداشت، «برای اخذ اعترافات اجباری تحت ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و برای مدتی مجبور به استفاده از ویلچر شده است».

سازمان عفو بین‌الملل ۲۴ بهمن امسال در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران خواستار توقف اجرای حکم اعدام چهار شهروند عرب جنوب کشور و دادرسی مجدد عادلانه در خصوص آن‌ها شد.

عفو بین‌الملل در نامه خود تاکید کرده بود که مراحل دادرسی در خصوص پرونده این محکومان به پایان نرسیده و صدور حکم اعدام برای این افراد غیرقابل قبول است

دکمه بازگشت به بالا