خاورمیانه

درخواست بلینکن از حوثی‌ها: به جنگ یمن پایان دهید

وزیر خارجه آمریکا به شورشیان حوثی پیام داد که در جهت کاستن از درگیری‌ها حرکت کنند. در یمن بحران انسانی بسیار وخیمی پدید آمده که به گفته ناظران جز با یاری‌های بین‌المللی قابل حل نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که عربستان و دولت رسمی یمن مصمم هستند که به جنگ داخلی در این کشور پایان دهند. او از شورشیان حوثی نیز خواست که در همین مسیر گام بردارند.

بلینکن روز دوشنبه (اول مارس) این اظهارات را پس از گفت‌وگو با مشاور خود تیم لندرکینگ بیان نمود.

لندرکینگ به تازگی در مأموریتی رسمی برای بررسی وضعیت یمن به این کشور سفر کرده است.

بلینکن در کنفرانس سازمان ملل برای گردآوری کمک‌های انسانی که دوشنبه به صورت مجازی برگزار شد، برای یمن گفت: «سران عربستان و دولت جمهوری یمن مصمم هستند که راه‌حلی برای کشکمش پیدا کنند. از حوثیان می‌خواهیم که آنها هم این تعهد را قبول کنند. نخستین گام ضروری این است که آنها به حملات خود به مأرب پایان دهند.»

حوثی‌ها یک اقلیت شیعه هستند که با هزینه‌های تهران سازماندهی می شوند. بنابر گزارش‌ها ایران همواره سعی کرده تا با مسلح کردن این شورشیان یمنی، سیاست‌های خصمانه خود را در منطقه به پیش ببرد.

اخیرا «اوک لوتسا»، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرده جنگ یمن را از کشوری فقیر به «کشوری غیر قابل زندگی» تبدیل کرده است.

لوتسا پیش از برگزاری کنفرانس کمک‌کنندگان به پیشگیری از وقوع قحطی با بیان اینکه ده‌ها هزار نفر در یمن در نتیجه جنگ ادامه‌دار در این کشور جان خود را از دست داده‌اند، اظهار داشت: سازمان ملل وضعیت یمن را به عنوان بدترین بحران انسانی در جهان توصیف کرده است و میلیون‌ها یمنی در فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان با گرسنگی و قحطی دست به گریبان هستند.

دکمه بازگشت به بالا