جهان اسلام

پارلمان کانادا رفتار چین با اقلیت اویغور را «نسل کشی» اعلام کرد

نمایندگان پارلمان کانادا روز دوشنبه با تصویب طرحی، رفتار چین با اقلیت اویغور ساکن ایالت سین کیانگ را «نسل کشی» اعلام کردند. این مصوبه خشم چین را در پی داشت و پکن در مقابل، اقدام اوتاوا را «یک تحریک مخرب» توصیف کرد.

گروه‌های مدافع حقوق بر این باورند که دست‌کم یک میلیون نفر از جمعیت اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان چین، در اردوگاه‌هایی در شمال غرب این کشور، زندانی شده‌اند. چین همچنین متهم است که در این اردوگاهها اقدام به عقیم سازی زنان و تحمیل کار اجباری کرده است.

نمایندگان مجلس عوام کانادا به اتفاق آراء به طرحی رای دادند که نه تنها رفتار پکن با این اقلیت را نسل کشی می‌خواند بلکه از دولت جاستین ترودو می‌خواست تا این موضوع را رسما تایید کند.

آنها همچنین در چهارچوب این طرح خواستار تغییر مکان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ از چین به کشوری دیگر، در صورت ادامه این «نسل کشی» شدند. قرار است این بازی‌ها طی روزهای ۴ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ میلادی به میزبانی پکن برگزار شود.

پیش از این نیز ایالات متحده آمریکا، رفتار چین در قبال اقلیت اویغور را «نسل کشی» توصیف کرده بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ در ژانویه گذشته آنچه در استان سین کیانگ می‌گذرد را «تلاش سیستماتیک برای از بین بردن اویغورها» خواند.

دکمه بازگشت به بالا